آرشیو یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۶۰۵
آی تی
۱۵

مرگ شاعر انقلاب در 91سالگی

حمید سبزواری درگذشت

شرق: حمید سبزواری، شاعر شعرهای مشهور و ماندگار دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در 91سالگی در بیمارستان آسیای تهران دار فانی را وداع گفت. گفته می شود، وصیت مرحوم سبزواری دفن در خانه قدیمی شان در شهر سبزوار بوده است. به گزارش ایسنا، شعرهای بلند زنده یاد سبزواری، زبان گویای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و پیشواز آمدن امام خمینی (ره) به کشور را با مشهورترین سروده اش، «خمینی ای امام»، در اذهان مردم ایران جاودانه کرده است.

حسین آقا ممتحنی، مشهور به حمید سبزواری، شاعر معاصر ایران و دارنده نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر است. سبزواری زاده 1304 در سبزوار است که قبل از مدرسه، قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخته بود. وی سرودن شعر را از 14 سالگی آغاز کرد. او برای انقلاب شعر و شعار می ساخت که در راهپیمایی ها و نماز جمعه خوانده می شد؛ برخی از آنها عبارت اند از: آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو، خمینی ای امام و الله اکبر خمینی رهبر. سیدحسن خمینی در پیامی درگذشت این شاعر را تسلیت گفت. او نوشت: «باسمه تعالی، درگذشت استاد حمید سبزواری، شاعر توانمند و متعهد انقلاب اسلامی موجب تاسف همه علاقه مندان به ایشان شد. آن مرحوم بی شک از پایه های ادبیات انقلاب و از استوانه های شعر آن به حساب می آید. ثبات قدم و پایمردی بر عقیده همواره او را در میان شاعران معاصر ممتاز می ساخت. ارزش «حمید» تنها در شعر و علاقه اش به امام و انقلاب و همراهی اش با دینداری و دین داران خلاصه نمی شود، بلکه در ایستادگی در مقابل آزارها و نفروختن زبان و بیان به دروغ و تحجر و افراط هم نمود می یابد».

همچنین رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی در پیام تسلیتی نوشت: «این جانب ضمن عرض تسلیت درگذشت ایشان به جامعه ادبی و فرهنگی، مردم شریف ایران، دوستداران، خانواده محترم و استاد فقید، برای آن مرحوم علو درجات و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می کنم». غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری نیز در پیامی به بهانه درگذشت حمید سبزواری نوشت: «باسمه تعالی؛ حمید سبزواری شاعر توانا و بلندآوازه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جهان را بدرود گفت و به دیدار پروردگار خود شتافت. این استاد بزرگ شعر فاخر خود را در سراسر دوران انقلاب اسلامی در خدمت به ایمان و آزادی و عدالت نهاد و سرود پیروزی و بانگ آزادی سر داد».