آرشیو شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۷۰
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

از شوی تبلیغاتی با ایرباس تا زمزمه پاداش به غارتگران آمریکایی

رسانه های دولتی چند ماه پس از شوی تبلیغاتی خرید هواپیما از ایرباس فرانسه، نمایش جدیدی را با بوئینگ آمریکا ترتیب دادند.

در جریان سفر آقای روحانی اعلام شد «تفاهم نامه» حدود 100 فروند هواپیما از ایرباس امضا شده بی آن که قراردادی منعقد گردد. حتی یک فروند هواپیمای ایرباس هم در تهران به زمین نشست و عکس یادگاری با آن زینت بخش روزنامه های زنجیره ای شد. اما بعدها ایرباس اعلام کرد فشار و تهدید آمریکا، تبدیل تفاهم نامه به قرارداد را با مشکل مواجه کرده و اگر با همین روند پیش رود، فروش هواپیما منتفی است.

با طی این روند حال همین نشریات دولتی یا حامی دولت سرگرمی مشابهی را برای افکار عمومی و این بار به واسطه شرکت آمریکایی بوئینگ ترتیب داده اند. تیتر صفحه اول برخی نشریات در روز پنج شنبه بدین شرح بود.

- ایران: بازگشت بوئینگ به آسمان ایران پس از 37 سال

- شهروند: چرخ های بوئینگ روی باند فرودگاه های ایران باز می شود (تفاهم برای خرید 100 هواپیما)

- فرهیختگان: خرید 100 هواپیمای بوئینگ از سوی ایران

- هفت صبح: یک برجام و چند صد هواپیما؛ چند قدم مانده تا توافق با بوئینگ

- آفتاب یزد: آمریکا؛ فروش بوئینگ به ایران مجاز است.

- جمهوری اسلامی: توافق ایران و بوئینگ برای خرید 100 هواپیما در انتظار تایید وزارت خزانه داری آمریکا.

صرف نظر از اینکه خبر مذکور نیز بیشتر فضاسازی است، باید پرسید مگر همین چند هفته پیش نبود که آمریکا 2/3 میلیارد دلار از اموال سرمایه گذاری شده ایران در آن کشور (در دولت اصلاحات) را مصادره و غارت کرد اما حامیان دولت ناسزایش را به دولت سابق گفتند که چرا بی احتیاطی کرده و با آمریکا سرمایه گذاری کرده است؟ اکنون آیا دوباره قرار است همان اشتباه تکرار شود و به آمریکای غارتگر، دستخوش 25 میلیارد دلاری داده شود؟ اگر همین پول را به بهانه حمایت ایران از تروریسم، تولید موشک های دوربرد و... بالاکشیدند و هواپیمایی ندادند، آنگاه تکلیف چیست؟

یادآور می شود رویتر به نقل از منابع مطلع گزارش داد تفاهم ایران با بوئینگ، فقط خطوط کلی پیشنهادی برای معامله میان طرفین را ترسیم می کند و اگر معامله ای بخواهد انجام شود، باید با تصویب دولت آمریکا باشد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: «براساس برجام، فروش هواپیما به ایران مجاز است اما نمی توانم درباره مجاز بودن بوئینگ به معامله با ایران اظهار نظر کنم».