آرشیو شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۷۰
شهرستان ها
۷

چشمه غار تاریخی دم اشکفت کهگیلویه و بویراحمد خشکید

چشمه آب غار تاریخی دم اشکفت از توابع باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد که به گفته کشاورزان در 50 سال گذشته سابقه نداشته است، خشکید.

مدیرامور آب شهرستان های گچساران و باشت گفت: کم بارشی های یک دهه گذشته باعث افت شدید منابع آب در این شهرستانها و فروکش کردن بسیاری از چشمه ها شده است.

عارف بهگام افزود: علاوه بر دشت باشت که حدود 6/7 متر افت آب داشته است، برخی چشمه های پرآب باشت که تا سه لیتر در ثانیه دبی آب داشته اند همانند چشمه آب غار دم اشکفت به شرایط قطره چکانی رسیده اند.وی تصریح کرد: گرچه بارش امسال منطقه باشت خوب بود اما کاهش میزان بارندگی چند سال گذشته باعث فقر شدید منابع آبی چاه ها و چشمه ها شده است.

به گفته کشاورزان رود رونه خشکیدگی چشمه آب زلال و گوارای دم اشکفت که هر ساله در چنین ایامی پذیرای گردشگران پرشماری بود رویداد کم سابقه و نگران کننده است.

یکی از کشاورزان کهنسال رودخانه سادات از خشک شدن چشمه غار دم اشکفت به عنوان پدیده شگفت یاد کرد و گفت: در 50 سال گذشته اولین بار است که آب این چشمه فروکش کرده است.

سید قوما نشاطی افزود: به دلیل کوهستانی بودن و بارش های فراوان این منطقه هرگز چشمه های آب واقع در مسیر رودخانه رود رونه خشک نشد و این پدیده امسال به دنبال کاهش آب رودخانه و چشمه های منطقه نگران کننده است.

به گفته کشاورزان هر سال این ایام آب چشمه این غار تا دره پایین دست جاری بود اما از یک ماه پیش درختان گردوی محدوده این غار بوسیله تانکر سیار آبیاری شدند.