آرشیو شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۶۹
دانش
۷
گجت ها

دستگاه پوشیدنی هشداردهنده حمله آسمی

مترجم: صالح سپهری فرد
منبع: Gizmag

براساس آمارهای بین المللی، بیش از 330 میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلاهستند. این بیماری، علاوه بر هزینه های زیادی که بر سیستم بهداشتی و درمانی کشورها تحمیل می کند، مشکلات زیادی برای این بیماران به همراه دارد. یکی از اصلی ترین دشواری های ناشی از این بیماری، حمله آسمی است که تنفس را برای فرد دچار آسم مشکل می سازد. در این میان، گروهی از پژوهشگران، موفق به طراحی یک مجموعه پوشیدنی شدند که می تواند احتمال بروز حمله آسم را با دقت بالایی پیش بینی کند.

این مجموعه، دربردارنده یک برچسب ویژه و نیز یک دستبند دیجیتالی است که می تواند برخی کارکردهای بدنی و نیز شرایط محیط را ارزیابی کند و در صورت مهیا بودن شرایط برای حمله آسمی و بالابودن احتمال آن، به کاربر هشدار دهد. برای استفاده از این مجموعه، کاربر ابتدا باید برچسب ویژه ای را روی سینه خود بچسباند. این برچسب، مجهز به مجموعه ای از حسگرهاست که می تواند حرکات بدن کاربر، ضربان قلب، آهنگ تنفس، میزان اکسیژن خون و نیز صدای ریه ها را مورد پایش قرار دهد.

بخش دوم این مجموعه نیز یک دستبند است که می تواند عوامل محیطی نظیر ترکیبات آلی فرار و نیز گاز ازن موجود را تشخیص دهد. این دستبند همچنین می تواند رطوبت و دما را اندازه گیری کند. کاربر همچنین باید هر روز چندین بار در دستگاه دم سنج (اسپیرومتر) نفس بکشد تا اطلاعاتی در باره وضعیت سیستم تنفسی او به دست آید. مجموعه اطلاعات به دست آمده از این دستگاه با اطلاعات برچسب و نیز دستبند، ترکیب و به یک گوشی هوشمند ارسال می شود. به این ترتیب، اگر شرایط جسمی کاربر و نیز محیط سبب افزایش احتمال بروز حمله آسمی شود، این مساله به صورت آنی به اطلاع کاربر می رسد. یکی از اصلی ترین مزایای سامانه پوشیدنی هشدار دهنده حملات آسمی این است که می تواند انرژی مورد نیاز خود را از طریق گرمای بدن تامین کند. از آنجا که حسگرهای به کار رفته در این مجموعه بسیار ریز است، مجموع انرژی مورد نیاز این سامانه در حد چند صد میلی وات خواهد بود.