آرشیو یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۴۱
جهان
۲۰

اعلام وضعیت مالی فوق العاده در < ریودوژانیرو> برزیل

گروه جهان -کمتر از دو ماه دیگر مسابقات المپیک 2016 در ایالت ریودوژانیرو برزیل آغاز می شود اما اوضاع مالی در پرجمعیت ترین کشور امریکای جنوبی خوب نیست و «فرانسیسکو دورنل»، فرماندار ریودوژانیرو به خاطر کمبود بودجه برگزاری بازی های المپیک «وضعیت فوق العاده» اعلام و درخواست بودجه اضطراری کرده است.

به گزارش یو اس ای تودی، گفته می شود، هزینه برگزاری المپیک فراتر از آن چیزی که مقامات برزیل پیش بینی کرده بودند، شده و اعلام وضعیت فوق العاده به مقامات ریودوژانیرو اجازه می دهد اقدامات اضطراری لازم را برای سهمیه بندی بودجه انجام دهند.به دلیل کمبود شدید بودجه دستمزدهای ماهیانه کارکنان پلیس، معلمان و سایر کارکنان دولتی در ایالت ریودوژانیرو با تاخیر پرداخت می شود و بازنشستگان نیز از پرداخت نشدن حقوق هایشان ناراضی هستند. سازمان عفو ​​بین الملل درباره کاهش بودجه خدمات اجتماعی در برزیل ابراز نگرانی کرده چرا که کاهش سهم آموزش و پرداخت ها به ماموران امنیتی ممکن است به افزایش جرم و جنایت در محله های فقیرنشین دامن بزند.اقتصاد برزیل طی 25 سال اخیر 8/3 درصد رشد منفی داشته و سال گذشته میلادی نیز بدترین رکود اقتصادی را تجربه کرده است. مقامات ایالت ریو اعلام کرده اند با کمبود 6/5 میلیارد دلاری بودجه برای سال جاری میلادی مواجه هستند.این در حالی است که اوضاع سیاسی نیز در برزیل ناآرام است و دیلما روسف، رئیس جمهوری منتخب این کشور حدود یک ماه پیش به اتهام فساد به طور موقت از کار برکنار شد و میشل تمر، معاون روسف رئیس جمهوری موقت برزیل شد. دولت جدید این کشور نیز با چالش های جدی مشروعیت و اتهام فساد رو به رو است. به طوری که در عمر کوتاه یک ماهه اش سه وزیر آن به دلیل افشای ارتباط شان با پرونده های فساد مالی مجبور به استعفا شده اند.

علاوه بر اینها، شیوع ویروس زیکا در برزیل نیز بر المپیک ریو سایه انداخته است. بازی های المپیک ریو با حضور 10 هزار و 500 ورزشکار برگزار می شود و انتظار می رود حدود نیم میلیون گردشگر از سراسر جهان برای دیدن این رویداد ورزشی بزرگ به ریو سفر کنند.