آرشیو دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۷۲
حوادث - اخبار کشور
۱۱

جنجال بر سر مدرک تحصیلی اردوغان

مخالفان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، می گویند مدرک لیسانس او که در سال 1981 صادر شده، «جعلی» است. چون دانشگاهی که این گواهی را صادر کرده، در سال 1982 تاسیس شده است.

مدرک کارشناسی ارشد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، دوباره جنجال برانگیز شده است. نیروهای اپوزیسیون این کشور اردوغان را متهم می کنند که لیسانس خود را در رشته اقتصاد و مدیریت «جعل» کرده و اصولاهیچگاه دانشجو نبوده است. در زندگی نامه اردوغان آمده که او پس از چهار سال تحصیل در دانشگاه مرمره استانبول، در سال 1981 به دریافت مدرک کارشناسی نائل آمده است. کپی این مدرک در سال 2014 از سوی ظفرگل، رئیس کنونی دانشگاه مرمره، که یکی از دوستان دیرین اردوغان و از هواداران حزب حاکم «عدالت و توسعه» است، همراه با عکسی از او منتشر شده است. انتشار کپی این سند، در پی بالاگرفتن جنجال بر سر «تقلبی بودن لیسانس اردوغان» که از سوی نیروهای اپوزیسیون مطرح شد، به چاپ رسید.مخالفان اردوغان می گویند که دانشگاه مرمره در سال 1982 و پس از تاریخ صدور لیسانس رئیس جمهور آغاز به کار کرده است. در نتیجه رئیس دانشگاه هم که زیر مدرک را امضا کرده، نمی توانسته اداره این نهاد آموزشی را به عهده داشته باشد.

از سوی دیگر کارشناسان و طراحان خط نیز پس از بررسی گواهی نامه دانشگاهی اردوغان می گویند، خطی که در مدرک از آن استفاده شده، پس از سال 1981 طراحی شده است. افزون بر این، بنا به گزارش صفحه اینترنتی «اداره راه و ترابری شهر استانبول» اردوغان در سال 1981 کارمند این نهاد بوده و به طور تمام وقت در آنجا کار می کرده است.