آرشیو سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۷۳
ورزشی - اخبار کشور
۹

استاندار: خشکسالی امسال استان اصفهان در 40 سال اخیر بی سابقه است

استاندار اصفهان گفت: این استان امسال خشک ترین سالی را که در 40 سال اخیر سابقه نداشته است، تجربه می کند.

به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور در جمع خبرنگاران افزود: امسال بارندگی ها در نایین 80 درصد، در اصفهان 55 درصد و در سرشاخه های زاینده رود 20 درصد کاهش یافته است.

وی اصفهان را پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین خشکسالی در کشور اعلام و اظهار کرد: با وجود این مشکل ما تلاش کردیم کمترین خسارت به کشاورزان استان وارد شود.

وی با اشاره به مشکل کم آبی در باغ های کوهپایه و سمیرم نیز گفت: ستاد مدیریت بحران اصفهان در حال پیگیری این موضوع است.

وی افزود: برای تامین آب آشامیدنی نیز پیش بینی شده است که امسال کمترین مشکل ایجاد شود.

براساس گزارش هواشناسی استان اصفهان، مرکز، شرق و جنوب شرقی اصفهان دچار خشکسالی بسیار شدید و مناطق مرکزی دچار خشکسالی شدید است.

64 درصد از مساحت استان دچار خشکسالی و 22/5 درصد از مساحت استان دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید است. بارش ها در استان اصفهان در سال آبی جاری نسبت به میزان بلندمدت 33 درصد کاهش یافته و در وضعیت قرمز است.

زرگرپور همچنین با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در استان اصفهان افزود: امسال براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج فقط در 2 استان گیلان و مازندران مجاز است و این به این معناست که وزارت جهاد کشاورزی از کشت برنج در سایر استان ها هیچ حمایتی نمی کند و خواهان کشت جایگزین مانند کنجد و ذرت شیرین است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه سطح زیر کشت برنج در استان از 20 هزار به کمتر از چهارهزار و 500 هکتار رسیده است، گفت: این در حالی است که در استان های همجوار چند برابر اصفهان، کشت برنج دارند.

وی میزان تولید گندم استان در سال گذشته را 260 هزار تن اعلام و تصریح کرد: امسال نیز با وجود خشکسالی شدید، همین مقدار گندم تولید کردیم.

وی میزان تولید جو در سال گذشته در استان اصفهان را 180 هزار تن اعلام و اضافه کرد: این رقم امسال به 210 هزار تن رسید. استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون 15 هزار تن گندم و 40 هزار تن جو از کشاورزان خرید کرده ایم.