آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵، شماره ۳۵۶۱
اقتصاد
۵
به روایت آمار

تورم نقطه به نقطه 8/6 درصد

در حالی که چندی پیش مرکز آمار ایران نرخ تورم را در پایان خردادماه 5/9 درصد اعلام کرد، بانک مرکزی هم خبر داد: نرخ تورم در پایان خرداد ماه با 7/0 درصد کاهش نسبت به ماه قبل به 7/9 درصد و تورم نقطه به نقطه با 5/0 درصد کاهش به 8/6 درصد رسیده است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به خرداد ماه 1394 معادل 7/9 درصد است. در حالی دولت به نرخ تورم رو به یک رقمی شدن می بالد که این روند نزولی تورم سایه رکود حاکم بر اقتصاد را سنگین تر می کند. تعبیر دولتمردان تدبیر و امید از دلیل شکل گیری وضعیت کنونی اقتصاد کشور کمبود تقاضاست که چرخه تولید را از حرکت انداخته چرا که انبار تولیدکنندگان کالاهای اساسی مانند خودرو، لوازم خانگی و غیره مملو از محصولاتی است که به دلیل فقدان مشتری در حال خاک خوردن است.

دولت تصمیم گرفت یک وعده یارانه را صرف بازار خودرو کند تا متقاضیان خودرو به شوق وام 25میلیون تومانی تحرکی به بازار این کالاببخشند. البته متقاضیان هم در اقدام دور از تصور مدیران ایران خودرو و سایپا را با ثبت نام برای خرید 120هزار دستگاه شگفت زده کردند.

به نظر می رسد، اقبال خودروسازان پررنگ تر از بقیه بخش های اقتصاد کشور است که توانسته در این وضعیت کمبود منابع مالی دولت نفر نخست صف یارانه بگیران دولت باشد و نشان دهد همچنان می تواند از رانت 30ساله خود بهره مند شود.