آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵، شماره ۳۷۹۹
بورس
۹
جنب پل حافظ

بازار مثبت ماند

همایون دارابی

بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شرایطی که انتظار می رفت تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آن را با تغییر مواجه کند، مثبت باقی ماند.دیروز بورس تهران تحت تاثیر موضوع کاهش قیمت نفت و کالاهای پایه در بازار جهانی متعاقب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با فشار فروش در اکثر نمادهای کالایی مواجه شد اما در نهایت با واکنش بسیار ملایم به این موضوع، سبزپوش به کار خود پایان داد.

شاخص کل در نهایت با اتکا به رشد قیمت اول وقت نماد بانک ملت توانست با رشد 27واحدی به رقم 73هزار و 672واحد برسد. اکثر کارشناسان بازار با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای جهانی و همچنین کمبود نقدینگی در بازار از انتظارات خود برای رشد بازار حداقل تا پایان هفته جاری کاسته اند.

در بازار دیروز در گروه خودرویی سرانجام با اطلاعیه شرکت ویسمن خودرو نتیجه مزایده گروه بهمن مشخص شد و این شرکت هلدینگی که گفته می شود مالکیت کروز را نیز در اختیار دارد، صاحب اکثریت سهام گروه بهمن شد. در گروه خودرویی همچنین ریخته گری تراکتور سازی دیروز با اعلام عدم تغییر در پیش بینی سود شرکت با صف فروش مواجه شد.این شرکت بعد از رشد 46 درصدی قیمت سهام در 8 روز کاری گذشته اقدام به شفاف سازی کرد و نظاره گر صف فروش شد.در گروه قندی دیروز اکثر نمادها تحت تاثیر تقویت قیمت جهانی شکر با رشد مواجه بودند. در این گروه قند ارومیه دیروز با ارسال گزارش حسابرس، قدم دیگری را برای افزایش سرمایه 650 درصدی برداشت.

در صورت تایید و صدور مجوز سازمان بورس، سرمایه اسمی «قاروم» از سه محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی،سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه از بیش از 6/ 1 میلیارد تومان به 12 میلیارد تومان خواهد رسید. در این گروه همچنین در حالی که نماد قند مرودشت از اول تیر به دلیل تعدیل پیش بینی سود سال مالی 96 بسته بود،درباره کاهش 75 درصدی سود توضیحاتی داد و آماده بازگشایی نماد شد.

این شرکت 12 میلیارد تومانی که آخرین سود سال مالی 31 تیر جاری را 463 ریال اعلام کرده، اولین پیش بینی سود سال مالی 96 را با کاهش 75 درصدی به 113 ریال رسانده است. رشد بهای جهانی شکر خام و عدم صرفه اقتصادی واردات و تصفیه آن موجب کاهش سود آوری اعلام شده است.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که ارزش معاملات در بورس به 174میلیارد تومان و در فرابورس به 145میلیارد تومان بالغ شد.