آرشیو سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۷۸
ورزشی - اخبار کشور
۹

رئیس مرکز توسعه نوغانداری خبر داد

خرید 900 تن پیله تر ابریشم در کشور

رئیس مرکز نوغانداری کشور از خرید بیش از 90 درصد پیله تر ابریشم تولیدی در سراسر کشور خبر داد.

رشت- خبرنگار کیهان: علی اصغر داداش پور از پیش بینی تولید و خرید 900 تن پیله تر ابریشم در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: بخش خصوصی تاکنون از 26 استان کشور حدود 800 تن پیله تر ابریشم معادل 90 درصدتولیدی نوغانداران را خریداری کرده است.

وی با بیان اینکه تا اواسط تیرماه کار برداشت پیله تر ابریشم به اتمام می رسد، افزود: امسال حدود 28 هزار جعبه تخم نوغان در کشور توزیع شد که از این میزان 145 تن نخ ابریشم استحصال خواهد شد.

به گفته وی قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم در سال جاری حدود 210هزار ریال است. وی از نوغانداران خواست از برداشت زودهنگام این محصول خودداری کنند. وی با اشاره به فعالیت نوغانداری در 27 استان کشور ادامه داد: گیلان با 50 درصد فعالیت نوغانداری در کشور یکی از قطب های مهم در این راستا محسوب می شود.

داداش پور فعالیت نوغانداری در کشور را در حال افزایش دانست و تصریح کرد: در سال های اخیر اقدام های موثری برای احیای نوغانداری در کشور صورت گرفته است.

وی نوغانداری را مکمل و شغل جانبی در کنار دیگر مشاغل کشاورزی عنوان کرد و یادآور شد: امروز نوغانداری بخش زیادی از سبد کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 18 هزار خانوار در امر نوغانداری کشور فعالیت دارند یادآور شد در گیلان 8 هزار خانوار در امر تولید پیله تر ابریشم فعالیت دارند.