آرشیو چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۷۹
اخبار کشور
۲

دبه جدید واشنگتن

کاخ سفید: ایران برای دسترسی به بازارهای بین المللی حمایت از حزب الله را کنار بگذارد!

سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه ضمن بیان ادعاها علیه حزب الله لبنان گفت: حمایت ایران از این گروه، باعث ایجاد مشکل برای این کشور در بازارهای بین المللی خواهد شد.

با گذشت بیش از 5 ماه از آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام، بهانه تراشی های آمریکا و عهدشکنی در اجرای تعهدات از سوی مقامات این کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری کویت، «اریک شولتز»، سخنگوی کاخ سفید گفت: عاملان مالی نمیخواهند با کشوری تجارت کنند که برای تروریسم تامین مالی انجام می دهد.

شولتز مدعی شد: بنابراین ما از ایران می خواهیم این کار را نه تنها به دلیل آنکه برای امنیت ملی خوب نیست - و آنها دارند از تروریسم حمایت می کنند - بلکه، به این دلیل که در راستای منافعشان هم نیست، متوقف کنند.

وی اضافه کرد: واشنگتن از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد، از جمله تحریم ها برای مقابله با حزب الله استفاده خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد که تحریم های قبلی آمریکا با هدف قرار دادن کانال های خرید حزب الله و شرکت های تجاری مرتبط با آن، تا اندازه زیادی موثر عمل کرده اند.

به گزارش فارس، شولتز در ادامه گفت: اما اگر ایران از حزب الله حمایت بکند، این گروه همچنان منبعی برای تامین پول و منابع دارد. به همین دلیل است که اگر ایران خواستار دسترسی به بازارهای بین المللی است، لازم است رفتارهای خودش را کنترل کند.

منتقدان روند مذاکرات هسته ای، پیش از این بارها تاکید کرده بودند که در برجام، تدبیری برای مقابله با عهدشکنی آمریکا اندیشیده نشده است. علاوه بر این، به این موضوع نیز تاکید شده بود که طرف مقابل- با سابقه ای طولانی در عهدشکنی- با اتمام مذاکرات هسته ای، ضمن سرپیچی از انجام تعهدات ذیل برجام، موضوعات دیگری همچون توان موشکی ایران و محور مقاومت در منطقه را مطرح خواهد کرد.

عهدشکنی طرف مقابل و وعده های نسیه ای که یکی پس از دیگری نقض می شود، در حالی است که در این توافق، هزینه های سنگینی از سوی ایران پرداخت شده است.