آرشیو چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۷۹
شهرستان ها
۷

راه اندازی بانک و بخش پیوند سلول های بنیادی خون ساز در اصفهان

نهمین بانک سلول های بنیادی خون ساز و ششمین بخش پیوند سلول های بنیادی کشور در بیمارستان سیدالشهدا(ع) اصفهان راه اندازی شد.

بانک سلول های بنیادی با هدف اهدای این سلول برای پیوند به افراد مبتلابه بیماری های صعب العلاج مانند سرطان و ژنتیکی راه اندازی شد.

پیش از این هشت بانک سلول بنیادی در شهرهای تهران، مشهد، شیراز، تبریز و کرمانشاه راه اندازی شده بود.

همچنین برای نخستین بار در استان اصفهان، بخش پیوند سلول های بنیادی در بیمارستان سیدالشهدا(ع) شهر اصفهان راه اندازی شد.

این بخش با اعتبار بیش از 12 میلیارد ریال و شش تخت عمل جراحی برای درمان افراد مبتلابه بیماری های سرطانی، خونی و ژنتیکی راه اندازی شده است.

پزشک فوق تخصص خون و سرطان بالغین بیمارستان سیدالشهدا(ع) در این باره گفت: این بخش کار خود را از اوائل خرداد امسال آغاز کرد و تاکنون پیوند مغز استخوان برای دو بیمار انجام شده است.

ولی الله مهرزاد افزود: این دو فرد 45 و 52 ساله به سرطان مغز استخوان مبتلابودند که عمل پیوند سلول بنیادی بر روی آنها با موفقیت انجام شد.

وی با بیان اینکه این بخش در مرحله نخست پذیرای بیماران از استان اصفهان است، خاطرنشان کرد: در مراحل بعدی و با گسترش این بخش، پذیرای بیماران از استان های دیگر نیز خواهیم بود.

وی درباره هزینه های این عمل نیز افزود: به طور کلی هزینه این عمل حدود دو میلیارد ریال می شود اما دولت از محل دو اعتبار ویژه این هزینه ها را پوشش می دهد و فقط 60 تا 100 میلیون ریال آن باقی می ماند که همین هزینه را نیز به طور مجدد دولت پرداخت می کند.

به گفته وی عمل پیوند سلول بنیادی پیش از این در استان های تهران، خراسان رضوی، فارس، کرمانشاه و آذربایجان شرقی انجام می شد.

بیمارستان سیدالشهدا(س) اصفهان با 160 تخت بستری و 35 تخت شیمی درمانی به ارائه خدمات درمانی برای بیماران مبتلابه انواع سرطان می پردازد.