آرشیو پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۹
جهان
۶

تظاهرات فلسطینیان در حمایت از قدس

فلسطینیان ساکن اردوگاه جنین در کرانه باختری شامگاه سه شنبه بنا به درخواست جنبش جهاد اسلامی تظاهراتی را به نشانه یاری مسجدالاقصی و اسرای در بند زندان های رژیم صهیونیستی برگزار کردند. در همین راستا شیخ خضر عدنان از رهبران جنبش جهاد اسلامی طی سخنانی تاکید کرد این تظاهرات در راستای یاری مسجدالاقصی، آزادگان و اسرا برگزار شده و این در حالی است که اشغالگران احساسات فلسطینیان را به بازی گرفته و حرمت این ماه مبارک را نقض می کنند. وی در پیامی به رژیم صهیونیستی تاکید کرد: مسجدالاقصی خط قرمز ماست.

طی روزهای یکشنبه و دوشنبه گروهی از شهرک نشینان صهیونیست با حمایت نظامیان صهیونیست وارد مسجد مبارک الاقصی شدند که این مساله اعتراض نمازگزاران فلسطینی را به دنبال داشت و باعث درگیری میان طرفین و زخمی شدن دست کم 35 نفر از نمازگزاران فلسطینی و مدافعان حرم الاقصی شد. همزمان با نزدیک شدن به روز جهانی قدس و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، رژیم صهیونیستی از ترس اوج گیری خشم فلسطینیان، یورش شهرک نشینان به مسجدالاقصی را تا روز شنبه ممنوع کرد.

دست های خالی «بان»

اعتراضات اخیر فلسطینی ها درحالی اوج می گیرد که سه شنبه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد به نوار غزه سفر کرد. وی که با دست های خالی و برای گرفتن عکس های یادگاری به فلسطین سفر کرده بود تنها به اظهاراتی کلی و توخالی بسنده کرد و یک بار دیگر اثبات کرد که سازمان ملل هیچ اراده ای برای تخفیف مشکلات مردم غزه یا برطرف کردن ظلم تاریخی علیه ملت فلسطین ندارد.

به گزارش فلسطین الیوم، بان کی مون در غزه گفت: ادامه محاصره نوار غزه اقدامات خصمانه را افزایش می دهد، مردم را دچار خفقان می کند و اقتصاد را از بین می برد. چنین سختی ها و مشکلاتی قابل قبول نیست. محاصره غزه مجازات دسته جمعی است و باید محاکمه ای صورت بگیرد. وی تاکید کرد: اقدامات امنیتی به تنهایی برای حل درگیری فلسطین و اسرائیل کافی نیست. بان کی مون در کنفرانس مطبوعاتی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: راه حل های پیشنهادی باید به گونه ای باشد که دو طرف راهکار تشکیل دو کشور را به رسمیت بشناسند. وی از طرفین اسرائیلی و فلسطینی خواست یک بار دیگر به میز مذاکره بازگردند.