آرشیو پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۹
جامعه
۱۷

حاشیه نشینی یکی از 4 علت آسیب های اجتماعی

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، حاشیه نشینی را یکی از چهار علت اصلی بروز آسیب های اجتماعی در کشور معرفی کرد و گفت: حاشیه نشینی در گسترش فقر، بیکاری و برخی ناامنی ها موثر است.

علیرضا ساوری در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: پدیده حاشیه نشینی به دو دسته تقسیم می شود که دسته نخست را علل دور از پدیده حاشیه نشینی می نامند که به سبب توزیع غیرعادلانه ثروت، فقر، بیکاری و سیاست های اقتصادی ایجاد کند و حل و فصل آن بسیار زمانبر است.

وی توضیح داد: دسته دیگر، علل نزدیک به پدیده حاشیه نشینی نامیده می شود که به آن علل در آستانه شکل گیری این پدیده نیز می گویند که تخریب و تصرف عدوانی املاک و زمین های دولتی، تغییر کاربری های غیرقانونی، تفکیک غیرقانونی اراضی، بلاتکلیف ماندن وضع زمین هایی است که در خطر تخریب و تصرف قرار داشته و از عمده عوامل ایجاد این معضل محسوب می شود.

این مسئول قضایی افزود: هم اکنون دو سیاست عمده در حوزه حاشیه نشینی در دستور کار است که راهبرد نخست بر توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی فعلی و ارتقای سطح زندگی در آنها و رسیدگی به وضع مناطق و بافت های ناکارآمد شهری مربوط می شود و راهبرد دیگر ما جلوگیری از رشد و گسترش مناطق جدید حاشیه نشین را دربرمی گیرد.

وی به تشکیل ستاد ملی بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهری به ریاست رئیس جمهور و با عضویت 19 دستگاه اشاره کرد و افزود: برای این که این ستاد به اهداف خود برسد، کارگروه های تخصصی را ساماندهی کرده است.

ساوری ادامه داد: این کارگروه در دو حوزه، اقداماتش را متمرکز کرده است که در حوزه نخست از شکل گیری مهاجرت روستاییان به شهرها از طریق شناسایی روستاهای در خطر مهاجرت و رفع موانع و نارسایی های موجود در روستاها پیشگیری می کند. برای مثال اگر در روستایی به این نتیجه رسیدیم که آب و خاک عامل اصلی در مهاجرت است، با تمرکز بر مدیریت یکپارچه از طریق احیای منابع آب و خاک و اجرای طرح هایی در این حوزه تلاش می شود روستاییان در معرض مهاجرت، روستای خود را ترک نکنند.