آرشیو یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۵۲
صفحه آخر
۲۴
عکس نوشت

به یاد چهل و پنجمین سالروز درگذشت «محمد معین»

معین شدن کار راحتی نیست

دکتر حسن انوری (عضو موسسه لغتنامه دهخدا)

زنده یاد دکتر محمد معین یکی از استادان بنام زبان و ادب فارسی در دوران معاصر است؛ استادی که با تلاش بی دریغش یاری بسیاری به فرهنگنامه نگاری در کشورمان رساند. یکی از اقدام های ارزنده او تصحیح و بازنویسی «برهان قاطع»نوشته محمدحسین بن خلف تبریزی بود که آن را در پنج جلد منتشر کرد.

علاوه بر این او فرهنگ فارسی (فرهنگنامه معین) که از معتبرترین فرهنگ های معاصر است را هم تالیف کرد که متاسفانه اجل به او مهلت نداد و به ناچار کار آن ناتمام ماند. البته استاد جعفر شهیدی بعد از درگذشت وی کار این فرهنگنامه را به پایان رساند. او در طول عمر کاری خود کتاب های متعددی را تصحیح کرد که همه آنها بی نظیر هستند؛ کتاب هایی که از جمله آنها می توان به چهار مقاله تالیف نظامی عروضی سمرقندی اشاره کرد. امروز بعد از گذشت 45 سال از درگذشت این فعال عرصه زبان و ادب فارسی همچنان جای خالی او احساس می شود.

نظمی که استاد معین در کار و تدریس داشت واقعا مثال زدنی بود. او در حوزه کاری خود فرد بی همتایی بود، آنچنان که حتی استاد دهخدا هم وصیت کرد بعد از مرگ وی کار فرهنگنامه را معین به پایان برساند.

البته آن طور هم نیست که بگوییم در حال حاضر هیچ استاد شاخصی در عرصه زبان و ادب فارسی نداریم؛ هم اکنون هم استادان بنامی در این حوزه مشغول فعالیت هستند اما جای خالی زنده یاد معین هیچگاه پر نمی شود.

با وجود این من به دانشجویان و جوانانی که علاقه مند به درخشش در این عرصه هستند می گویم که معین شدن کار راحتی نیست. جوانان باید متون فارسی را بیشتر بخوانند و درباره آنها مطالعه داشته باشند چراکه این آثار به جای مانده از یک هزار و 200 سال قبل، سرمایه های فرهنگی کشور ما هستند و باید با دقت خوانده و حفظ شوند.