آرشیو یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۸۲
ورزشی - اخبار کشور
۹

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

جایگزینی موتورسیکلت های کاربراتوری با انژکتوری

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موتورسیکلت های انژکتوری تولید چین، تایلند و ژاپن جایگزین موتورهای کاربراتوری خواهد شد.

سعید متصدی در گفت وگو با تسنیم درباره مصوبه کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا مبنی بر توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری و جایگزینی آنها با موتورسیکلت های انژکتوری و برقی اظهار داشت: موتورسیکلت های کاربراتوری چهار تا پنج برابر خودروهای استاندارد تولید آلودگی می کند و خطر آن برای ساکنان کلان شهرها بسیار زیاد است.

وی با اشاره به برنامه حذف موتورسیکلت های کاربراتوری، افزود: برای مدیریت این مصوبه از بهمن ماه سال گذشته برنامه زمانبندی حذف موتورهای کاربراتوری را از خود موتورسیکلت سازان دریافت کردیم و در حال حاضر نیز تا اول مهر ماه به این برنامه نظارت خواهیم کرد که امیدواریم از ابتدای پاییز امسال به این هدف مهم دست یابیم و تمامی موتورسیکلت های کاربراتوری از چرخه تولید حذف شوند.

متصدی تصریح کرد: جایگزین موتورهای کاربراتوری، موتورسیکلت های انژکتوری و برقی خواهند بود و امیدواریم این روند به کاهش آلودگی هوای کلان شهرها کمک کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست متذکر شد: در حال حاضر بیش از 2/5 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران تردد دارند که چهار تا پنج برابر یک خودروی بنزین سوز آلایندگی تولید می کنند و در صورت جایگزینی با موتورهای انژکتوری و برقی شاهد بهبود وضعیت موتورسیکلت ها خواهیم بود.

وی درباره استفاده از موتورسیکلت های انژکتوری و تفاوت قیمت آنها با موتورسیکلت های کاربراتوری تصریح کرد: موتورهای انژکتوری هزینه آن چنان زیادی نسبت به موتورهای کاربراتوری ندارند ولی تاثیر گذاری بسزایی در جلوگیری از تولید آلاینده ها خواهند داشت.

متصدی با بیان اینکه موتورسیکلت های انژکتوری از کشورهای چین، ژاپن و تایلند وارد کشور خواهد شد، تصریح کرد: ما در ایران تولید کننده موتور موتورسیکلت نداریم و موتور این موتورسیکلت ها از سایر کشورها وارد ایران می شود.