آرشیو دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۵۳
اندیشه
۱۵
نقد و نظر

دانشجویان دکتری و انتخاب موضوع پایان نامه

فاطمه حجازی زاده

رسول جعفریان، استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران، مدتی است که صرفا در تلگرام خود به نسخه های خطی و تصاویر آنها می پردازد: از غرایب الدنیا بگیر تا نسخه های متعدد کشاف زمخشری.

او پس از قرار دادن چندین تصویر از ستاره بینی های دوره قاجار و اشاره به اینکه «زمانی بود که تقاویم ما افتضاح بود» نوشته است: «تعداد قابل توجهی زایچه از سلاطین قاجار در کتابخانه ملی هست که می تواند مبنای یک تحقیق جدی درباره این شبه دانش در این دوره و تاثیر آن در سرنوشت این کشور باشد.» جعفریان در بین این همه تصویر نسخ خطی نیز یک گلایه از دانشجویان مطرح کرده است. او با اشاره به اینکه تقریبا و به طور روزانه، هم حضورا و هم به صورت ایمیل، درخواست هایی از سوی دانشجویان برای کمک به انتخاب موضوع پایان نامه و رساله مطرح می شود، نوشته است: «حقیقتا ما برای دانشجوی ارشد هم ارائه موضوع را صلاح نمی دانیم و از او می خواهیم خودش موضوع یا موضوعاتی را پیشنهاد بدهد چه برسد به دانشجوی دکتری، مگر اینکه دانشجو خیلی ضعیف باشد که مسلما شما چنین نیستید.

علت این رویه ما هم روشن است. دانشجو باید حتی پیش از تحصیل در دوره دکتری ایده ای داشته باشد و این ایده فرض ورود به دکتری باشد چنانکه در برخی از دانشگاه های دنیا چنین است که دانشجوی دکتری را با پیشنهاد موضوع رساله می پذیرند. اگر نه لااقل در طول تحصیل باید به ایده ای که قابل پژوهش باشد، برسد.» تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.