آرشیو سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۸۳
جهان
۶

3 روز عزای عمومی در عراق

انفجار تروریستی وحشتناک عراق آنچنان ابعاد گسترده و فاجعه باری به خود گرفت که دولت مجبور شد سه روز برای آن عزای عمومی اعلام کند. این ترور گرچه از سوی کشورها و محافل بین المللی محکوم شد و عراقی ها نیز وعده انتقام دادند، اما هنوز جزئیات یا عاملان آن از سوی مقامات عراقی اعلام نشده است. در انفجار شامگاه روز شنبه در بغداد بیش از 212 نفر کشته و صدها نفر دیگر نیز مجروح شد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به منظور احترام به قربانیان انفجار تروریستی الکراده، سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. وی که چند ساعت بعد از حادثه برای بازدید از محل انفجار به آنجا رفته بود با واکنش خشمگینانه مردم مواجه شد و افرادی خودروی او را سنگ باران کردند. به همین دلیل العبادی دستور داد خواسته های تعدادی از جوانان منطقه الکراده را که با مدیر دفترش تماس گرفته بودند، برآورده کنند. وی همچنین دستوراتی را برای مقابله سریع با پیامدهای این حادثه تروریستی صادر کرد. العبادی دستور سریع اعدام متهمان حمله تروریستی بامداد یکشنبه بغداد را به وزارت دادگستری این کشور ابلاغ کرد.

از سوی دیگر ولید الحلی، دبیرکل جمعیت حقوق بشر عراق گفت: گزارش های منتشر شده نشان می دهد که تروریست های داعش به همراه آوارگان وارد بغداد شده اند و برای انتقام گرفتن از خانواده های قهرمانانی که فلوجه را آزاد کرده اند، برنامه ریزی می کنند. همچنین شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل مقاومت اسلامی نجبای عراق در پیامی ضمن محکومیت حادثه خونین الکراده بغداد، با ملت عراق عهد بست که انتقام خون مظلومان این فاجعه تروریستی گرفته شود. وی با اشاره به نقشه های همه جانبه سعودی ها برای ادامه بی ثباتی در بغداد تصریح کرد: همزمان با مبارزه با تروریسم از دولت عراق می خواهیم که غده سرطانی سیاسی بغداد یعنی سیاسیون مدافع داعش و همچنین سفارت آل سعود وهابی را از ریشه بخشکاند.