آرشیو شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۸۴
ورزش
۱۰
یادداشت

برنامه ریزی برای رسیدن به اعتبار بین المللی

دکتر محمد رضاپور

ناکامی های بسکتبال ایران در فضای به وجود آمده تازگی ندارد و در عرصه بین المللی بازهم باید منتظر ناکامی های بعدی بود که دلیل اصلی آن نداشتن برنامه هدفمند برای این ورزش است.

ملی پوشان بسکتبال ایران در آخرین آوردگاه گزینشی المپیک به یونان و مکزیک باختند تا رویای سومین حضور بسکتبال ایران در المپیک به پایان برسد، هر چند بعد از ناکامی تیم ملی در رقابت های 2015 جام ملت های آسیا کسی به کسب سهمیه المپیک از بازی با بهترین های اروپا امیدی نداشت. فدراسیون بسکتبال با شعار جوانگرایی، تیم ملی با میانگین سنی حدود 27 سال را به تورین ایتالیا، میزبان رقابت های گزینشی رهسپار کرد؛ بازی هایی که منتقدان بسکتبال اعتقاد داشتند برای نمایش ایده آل بسکتبال ایران بهتر بود این به اصطلاح جوانگرایی به بعد از رقابت های گزینشی موکول می شد.

به عقیده این عده ایران دست کم باید با غلبه بر تیم مکزیک و بازی خوب برابر یونان در سطح بین المللی برای خودش آبرو و اعتباری می خرید، اما تغییرات نابهنگام با ترکیب ناهمگن درک بائرمن، سرمربی تیم ملی سبب شد بسکتبال ایران به عنوان نماینده سوم آسیا در دو بازی با تیم های پنجم و چهارم اروپا و آمریکا از فرصت پیش آمده به اعتبار بین المللی نرسد. علاوه بر شکست در این دو مسابقه با توجه به ناکامی های اخیر بسکتبال ایران بویژه حذف تیم نوجوانان از بازی های منطقه غرب آسیا و باخت به لبنان و عراق، جایگاه بسکتبال ایران در صحنه های بین المللی بشدت تهدید می شود. در یک ماه پیش رو، تیم های بسکتبال جوانان و ملی باید در دو رویداد جوانان و چلنج کاپ آسیا شرکت کنند و با توجه به میزبانی ایران از این رقابت ها انتظار می رود تیم های ایرانی نتایج بهتری کسب کنند، زیرا پس از ناکامی در عرصه های جهانی، لااقل باید به فکر حفظ جایگاه بسکتبال ایران در آسیا و عبور از دیوار کوتاه حریفان در منطقه بود.