آرشیو یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۸۶
اخبار کشور
۲

اندیشکده یوراسیا گزارش داد

با دخالت کنگره آمریکا در توقف توافق بوئینگ شاهد مقابله به مثل شدید ایران خواهیم بود

اندیشکده یوراسیا در تحلیلی نسبت به احتمال واکنش ایران در صورت لغو قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ هشدار داد.

اندیشکده «یوراسیا» در مطلبی پیرامون فسخ قرارداد شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا با ایران، نوشت: اگر با دخالت کنگره آمریکا جلوی توافق بوئینگ با ایران گرفته شود، احتمالاشاهد واکنش قوی در ایران نسبت به توافق هسته ای و در انتقاد از عدم پایبندی آمریکا به برجام خواهیم بود.

یوراسیا نوشت: این امکان وجود دارد که ایران به مقابله به مثل پرداخته و با انتخاب گزینه عدم پایبندی به برجام، پیامی مستحکم را به واشنگتن با عمل متقابل از خود نشان دهد. جان کلام این که اگر سیاست مداران ایران هراس آمریکا از موقعیت بهتری در این کشور در تعیین ماهیت انطباق آمریکا با تعهدات بین المللی برخوردار باشند، برجام به هدر خواهد رفت.

یوراسیا نوشت: آمریکا خوشبختانه متوجه خطرهای حول و حوش شکست برجام در صورت محروم شدن ایران از منافع اقتصادی برجام است.

هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا در رای گیری شفاهی 7 ژوئیه (17 تیرماه)، متمم هایی در لایحه بودجه با هدف متوقف کردن فروش هواپیمای بوئینگ به «ایران ایر» را به تصویب رساند.

شرکت هواپیمایی بوئینگ با هواپیمایی «ایران ایر» در خصوص فروش یا اجاره 109 هواپیمای بوئینگ به این شرکت هواپیمایی در سال های آینده به توافق رسیده بودند.

«پیتر روسکام» حامی لایحه منع فروش بوئینگ به ایران اصرار دارد که این هواپیماهای بوئینگ در صورت فروش به ایران مورد استفاده سپاه پاسداران قرار می گیرد.

وی مدعی شد که هواپیمای بوئینگ را می توان طوری دوباره پیکربندی کرد که قابلیت حمل موشک های بالستیک یا «آر پی جی» را داشته باشد.