آرشیو یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۶۲۶
هنر
۱۴

از زیرپله معاونت هنری: مجسمه «لاهوتی» به سرقت رفت

شرق: بهداد لاهوتی با تایید اینکه مجسمه اش که در زیرپله های معاونت هنری نگهداری می شد، به سرقت رفته است، از اینکه این اثر 350 کیلوگرمی چگونه توانسته به بیرون از این ساختمان منتقل شود، اظهار تعجب کرد. بهداد لاهوتی، مجسمه ساز و عضو هیات مدیره انجمن مجسمه سازان، با بیان اینکه از طریق یکی از خبرنگاران متوجه این موضوع شده است، به «شرق» گفت: «من هم امروز متوجه شدم که مجسمه ام به سرقت رفته است. یکی از خبرنگاران با من تماس گرفت و عنوان کرد که دو هفته است این مجسمه دزدیده شده و چند نفر هم به همین دلیل دستگیر شده اند». او ادامه داد: «سرقت این مجسمه برایم قابل هضم نیست چون وقتی که قرار بود این اثر از کارگاه به گالری و از آنجا به معاونت هنری منتقل شود، به دلیل اینکه حدود 350 کیلوگرم وزن و دو متر و 80 سانتی متر ارتفاع داشت، چندین نفر کمک کردند تا آن را منتقل کنیم هرچند که باز هم کار مشکلی بود. به همین دلیل متعجبم که این اثر چگونه از محوطه معاونت هنری به بیرون منتقل شده است».

به گفته لاهوتی، این اثر در اکسپویی که در سال 90 در گالری شیرین برگزار شده بود، از سوی موزه که در آن زمان محمود شالویی مدیریت آن را برعهده داشت، خریداری شد. عبدالرحیم سیاهکارزاده، رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، نیز به مهر گفت: «موسسه هنرهای تجسمی معاصر این مجسمه را خریداری کرد و به اشتباه در خبرها آمده که موزه هنرهای معاصر آن را خریداری کرده است».وی ادامه داد: موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر آثار هنری ای را که خریداری می کند، به امانت در اختیار اداره های مختلفی که تقاضا داشته باشند قرار می دهد که این اثر هم در کارگاه دکور مرکز هنرهای نمایشی بود که سرقت شد. بعد از تعطیلات نوروز ما دیگر این مجسمه را ندیدیم و همان موقع نامه سرقت را به حراست معاونت دادیم. هرچند به لحاظ ریالی مجسمه قیمت بالایی نداشت اما به خاطر ارزش هنری ما پیگیر سرقت آن بودیم».

پرونده این سرقت هم اکنون توسط پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در دست بررسی قرار دارد. گفته می شود به دلیل سنگینی وزن این اثر، مجسمه خرد شده و به صورت تکه تکه از ساختمان معاونت هنری خارج شده است.