آرشیو یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۸۶
صفحه آخر
۱۲

حمله شورشیان مسلح به سفارت آمریکا در سودان؛ خودروهای سفارت به آتش کشیده شد

نیروهای وابسته به «جنبش آزادی خلق سودان» پس از حمله به سفارت آمریکا خودروهای متعلق به سفارت را در جوبا به آتش کشیدند.

پنج شنبه شب با یورش شورشیان مسلح «جنبش آزادی خلق سودان» به سفارت آمریکا تعدادی از خودروهای متعلق به آمریکایی ها مورد حمله قرار گرفت و در آتش سوخت. «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این رویداد گفته، سودان جنوبی باید درباره تعرض به سفارت آمریکا در جوبا و آتش زدن خودروهای متعلق به سفارتخانه، پاسخگو باشد. «جان کربی» همچنین اعلام کرده که «هیچ یک از اتباع آمریکایی و وابستگان به سفارت این کشور در جوبا، آسیب ندیده اند.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواسته عوامل این حمله شناسایی و مجازات شوند.

طبق آخرین گزارش ها، تبادل آتش و حملات مسلحانه میان نیروهای جنبش آزادی خلق سودان و نیروهای دولتی در بیرون از محوطه کاخ ریاست جمهوری این کشور، موجی از ناامنی، ترس و نگرانی را به این کشور بحران زده بازگردانده است. براساس گزارشات رسمی، حملات مسلحانه نیروهای جنبش آزادی خلق سودان و نیروهای دولتی تا بعدازظهر جمعه ادامه داشته است. از نتیجه این درگیری ها، گزارش رسمی و دقیقی منتشر نشده است.

مشکلات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، نبود زیرساخت های لازم برای توسعه، تداوم اختلافات مرزی با ساکنان نوار شمالی، به ویژه در مناطق نفتی و وجود گروه های مسلح شورشی از موانعی است که سودان جنوبی با آن همواره مواجه بوده است. سودان جنوبی که پس از دو دهه جنگ داخلی در سال 2011 با ورود رژیم صهیونیستی و آمریکا از سودان جدا شد، خارطوم را به تسلیح گروه های مسلح در خاک خود متهم کرده است. خارطوم (پایتخت سودان شمالی) نیز، جوبا (پایتخت سودان جنوبی) را به حمایت از شورشیان اقلیم دارفور و شورشیان جدایی طلب ایالت های نیل آبی و کردفان جنوبی متهم کرده است.