آرشیو یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۳۵۷۰
اقتصاد
۴
گزارش روز

سخنگوی بویینگ اعلام کرد: منتظر چراغ سبز دولت امریکا هستیم

مجلس امریکا تلاش می کند ارایه وام از سوی موسسات مالی این کشور به ایران برای خرید هواپیما را ممنوع کند. همچنین به گفته سخنگوی بویینگ، تا پیش از چراغ سبز دولت امریکا قرارداد فروش بویینگ به ایران نهایی نخواهد شد.

به گزارش استریت تیم نیل، سخنگوی بویینگ، اعلام کرد تا پیش از چراغ سبز دولت امریکا قرارداد با ایران نهایی نخواهد شد. نمایندگان مجلس امریکا، از اواخر هفته گذشته تلاش کردند قانونی را برای ممنوعیت فروش هواپیمای بویینگ به ایران تصویب کنند چرا که به گفته آنها ایران و سپاه پاسداران می توانند از این هواپیماهای مسافربری جهت اهداف نظامی خود استفاده کنند. البته پیش از این باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا اعلام کرده بود اگر کنگره یا سنا طرحی را که موجب تضعیف توافق هسته ای با ایران شود تصویب کنند، او آنها را وتو خواهد کرد. اما طرف مقابل با توجه به اینکه چند ماه بیشتر از دوره ریاست جمهوری اوباما باقی نمانده، تلاش دارد شرایطی را فراهم کند تا رییس جمهوری آینده، که از بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ انتخاب می شود، موضعی سرسختانه نسبت به ایران داشته باشند. هر چند این فشار مجلس نمایندگان امریکا تاکنون به نفع بویینگ تمام شده است: چرا که ارزش سهام شرکت هواپیماسازی بویینگ امریکا همزمان با قدم های اخیر کنگره این کشور علیه قرارداد فروش هواپیما به ایران، در آخرین مبادلات صورت گرفته 08/2 درصد افزایش یافت. با این افزایش قیمت سهام بویینگ به 81/129 دلار رسید.

در هفته های گذشته بویینگ از توافق خود با شرکت ایران ایر برای فروش 109 فروند هواپیمای مسافربری به این شرکت خبر داده بود. ارزش فروش 80 فروند از این هواپیماها 6/17 میلیارد دلار است و قرار است 29 هواپیمای دیگر نیز به صورت لیزینگ در اختیار ایران قرار گیرد. قرار است تحویل این هواپیماها از سال 2017 آغاز شده و تا سال 2025 این قرارداد تکمیل شود. این معامله بزرگ ترین معامله ایران با امریکا در سال های پس از انقلاب محسوب می شود و به نظر می رسد که رقم آن به 25 میلیارد دلار بالغ می شود.