آرشیو دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۸۷
اقتصادی
۴

بعد از روشنگری سیف و صالحی درباره واقعیت های برجام

اسحاق جهانگیری: هنوز با تحریم ها مواجهیم!

با گذشت 6 ماه از اجرای برجام و برخلاف وعده های قبلی دولت، معاون اول رئیس جمهور اذعان کرد هنوز با پدیده تحریم ها مواجهیم!

اسحاق جهانگیری در افتتاحیه نهمین نمایشگاه بورس گفت: بنگاه های اقتصادی کشور به دلیل تحریم ها با کاهش تولید و سودآوری روبه رو شده اند که متاسفانه هنوز با این پدیده روبه رو هستیم.

این اظهارات معاون اول حسن روحانی درحالی است که سال گذشته و تا پیش از اجرای برجام، مسئولان دولت یازدهم از جمله اسحاق جهانگیری مدعی بودند همه تحریم ها به یکباره در روز اجرای برجام لغو می شود. البته بسیاری از دلسوزان نظام همان زمان هشدار می دادند که طرف غربی بارها ثابت کرده که به تعهداتش پایبند نخواهد بود، اما مقامات ارشد دولت روحانی به شدت با این دلسوزان برخورد کرده و هر صدای منتقدی را به عنوان مخالف خود تلقی می کردند.

درحال حاضر حداقل فایده اعترافات دیرهنگام جهانگیری مبنی بر عدم لغو تحریم ها نشان دهنده این است که پیش بینی دلسوزان نظام صحیح بوده و مقامات ارشد دولت یازدهم در این رابطه اشتباه کرده اند.

توجیه وابستگی کشور به درآمدهای نفتی

معاون اول رئیس جمهور البته در اظهارات دیروز خود علاوه بر اعتراف به عدم لغو تحریم ها به توجیه وابستگی کشور به درآمدهای نفتی هم پرداخت.

به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری اظهار داشت: کشور تاکنون به منابع درآمدهای نفتی متکی بوده است. در سنوات گذشته مرتبا گفته می شد که باید اتکاء بودجه به نفت کاهش یابد ولی واقعیت آن است که نفت سهم مهمی در درآمدهای کشور داشته است.

وی افزود: سابقا تصور می کردیم ممکن است کشورهای نفتی بتوانند شیرهای نفت را ببندند که این کار هیچ وقت در بین این کشورها اتفاق نیفتاد ولی امروز با پدیده جدیدی روبه رو شده ایم که پدیده تحریم خرید نفت از ایران بود.

معاون اول رئیس جمهور، گفت: غربی ها تصمیمی که در مورد تحریم خرید نفت از ایران گرفته بودند را اجرایی کردند و فروش نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

جهانگیری ادامه داد: با اقدامات دولت مقابل کاهش روند خرید نفت ایران گرفته شد و امسال سقف فروش نفت ایران به حدود 2 میلیون بشکه در روز رسید که این رقم به همراه فروش میعانات گازی 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز است. وی تاکید کرد: موضوع تحریم خرید نفت ایران نشان داد که سیاست عدم اتکاء به نفت باید به شکل دیگری دنبال شود!