آرشیو سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۸۷
سینما
۱۸
پنجره

«روز استقلال»، شب می شود؟

کیکاووس زیاری

درحالی که بحث تولید قسمت سوم مجموعه فیلم «روز استقلال» در هاله ای از ابهام قرار دارد، رولاند امریخ کارگردان آن از حال و هوای خاص این قسمت فیلم صحبت می کند. این فیلمساز آلمانی تبار سینما می گوید سومین قسمت این اکشن دلهره آور علمی تخیلی، یک سفر بین سیاره ای خواهد بود.

او قصد دارد کاراکترهای اصلی فیلم را که در دو قسمت قبلی روی کره زمین با موجودات بیگانه فضایی مبارزه می کردند، به سیارات دور بفرستد. از قرار معلوم، این بار آنها در خانه خود این موجودات بیگانه و خطرناک فضایی، با آنها مقابله می کنند. به گفته امریخ؛ «طرح کلی فیلمنامه قسمت سوم را نوشته ام. بزودی کار نگارش آن را هم شروع می کنم. این داستان، حال و هوایی متفاوت از دو قسمت قبلی خود خواهد داشت. لازم بود این کار را بکنم. شما نمی توانید یک داستان را چند بار تکرار کنید و توقع داشته باشید تماشاگران از آن استقبال کنند. به این ترتیب، لوکیشن داستان در سومین قسمت تغییر می کند و با این تغییر، نوع تعریف داستان هم تغییر خواهد کرد. چند کاراکتر تازه به جمع کاراکترهای قبلی افزوده می شود. داستان قسمت سوم را می توان به نوعی شبیه داستان «بین سیاره ای» کریستوفر نولان دانست. البته به دنبال آن نیستم که یک «جنگ ستارگان» دیگر بسازم. از مدت ها قبل برایم جالب بود که ببینم اگر ماجراجویی های «روز استقلال» به کهکشان کشیده شود، چه اتفاقی می افتد.»

تماشاگران سینما برای این که ببینند اگر این اتفاق رخ دهد، چه خواهد شد، باید ببینند واکنش تهیه کنندگان فیلم در کمپانی فاکس قرن بیستم چیست. آیا آنها حاضرند یک هزینه کلان 165 میلیون دلاری دیگر خرج کنند تا قسمت تازه ای از این مجموعه فیلم تولید شود یا نه. اعداد و ارقام خبر از آن می دهد که قسمت دوم فیلم برخلاف اولین قسمت آن نتوانست آن طور که باید و شاید مورد توجه دوستداران ژانر علمی تخیلی و فضایی قرار گیرد. موفقیت مالی نسخه اصلی در سال 1996 آن قدر بالابود که تهیه کنندگان را به صرافت تولید قسمت بعدی اش بیندازد، اما این اتفاق در زمان نمایش عمومی قسمت دوم رخ نداد، اما حالاتحلیلگران اقتصادی سینما تقریبا با قاطعیت می گویند احتمال تولید قسمت سوم «روز استقلال» بسیار کم است. حال باید دید مذاکرات کارگردان آن با تهیه کنندگانش چه نتایجی را به بار خواهد آورد.