آرشیو شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۹۰
جهان
۶

تظاهرات هزاران عراقی در روزهای پنجشنبه و جمعه

با وجود این که ارتش عراق اعلام کرده بود تظاهرات روز جمعه غیرقانونی است، مقتدا صدر از طرفدارانش خواست برای اعتراض به ادامه فساد در کشور تظاهرات برگزار کنند.

به گزارش فارس و به نقل از السومریه نیوز، ده‎ها هزار نفر از مردم عراق صبح دیروز در اعتراض به فساد در کشور و عدم انجام اصلاحات در بغداد تظاهرات کردند. براساس این گزارش، تظاهرات کنندگان عراقی خواستار اجرای طرح اصلاحات در کشور و اخراج «مفسدان» از دولت شدند.

شبکه المیادین گزارش داد مقتدا صدر نیز برای شرکت در این تظاهرات وارد میدان التحریر شد. معترضان پرچم های عراق را در دست داشتند و شعارهایی مانند «هرگز هرگز فساد، نه نه طایفه گری، بله بله وحدت» سر دادند. مقتدا صدر در این تجمع حضور یافت و در پشت تریبون قرار گرفت و به شعارهای تظاهرکنندگان که خواستار اصلاحات فراگیر بودند، پاسخ گفت و سپس محل را ترک کرد. مقتدا صدر خواستار حذف نظام سهمیه بندی حزبی و قومی و تشکیل دولت مستقل تکنوکرات شد و در عین حال گفت که در کنار ارتش و نیروهای امنیتی در جنگ علیه تروریسم خواهد ایستاد.

پیش تر فرماندهی ارتش عراق با هشدار به عراقی ها نسبت به مشارکت در تظاهرات روز جمعه تاکید کرده بود مجوزی برای این تظاهرات گرفته نشده است. فرماندهی ارتش عراق در بیانیه ای تاکید کرد، هرکسی که در این تجمع شرکت کند و سلاح همراه داشته باشد، یک تهدید تروریستی به حساب خواهد آمد. از سوی دیگر خبرگزاری ها اعلام کردند صدها شهروند عراقی در اعتراض به عدم بازسازی مرقد ائمه بقیع توسط آل سعود، در نزدیکی مرز بین عراق و عربستان تظاهرات کردند.

آخرین خبر مربوط به عراق این که روز گذشته اعلام شد نیروهای امنیتی عراق در عملیاتی توانستند پنج خودروی بمبگذاری شده را در شهر مقدس کربلاکشف و خنثی کنند. گروه تروریستی تکفیری داعش با شکست های خود در جبهه های نبرد بر شدت حملات تروریستی خود در مراکز شهرهای عراق افزوده است.