آرشیو پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵، شماره ۳۵۸۰
اقتصاد
۵
بورس

لبخند کم عمق بورس

معامله گران بازار سهام دیروز شاهد پیشرو شدن گروه معدنی ها همزمان با افزایش ورود و خروج نوسان گیران در گروه دارویی و شرکت های تازه برگشته از مجامع عادی سالانه بودند، شاخص کل بورس تهران نیز 200 واحد تقویت شد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز، با افزایش 200 واحدی به رقم 74 هزار و 514 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 79 واحدی عدد 13 هزار و 831 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور اما، با 256 واحد افزایش به رقم 83 هزار و 420 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 155 واحدی عدد 52 هزار و 118 واحد را برای خود ثبت کرد که شاخص بازار دوم با 346 واحد کاهش به عدد 163 هزار و 86 واحد دست یافت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 7 واحدی عدد 778 واحد را تجربه کرده است.

معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با 51 واحد، صنعتی و معدنی گل گهر با 41 واحد و پتروشیمی مبین با 33 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 17 واحد، سرمایه گذاری غدیر با 16 واحد و سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین با 13 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 128 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 509 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 41 هزار نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت های ایران ترانسفو، حمل و نقل پتروشیمی، بیمه دی، پتروشیمی امیرکبیر، اوراق اجاره «صمپنا» از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت های لوازم خانگی پارس، صنایع بسته بندی مشهد، حق تقدم خرید سهام سرمایه گذرای مسکن پردیس متوقف شدند. علاوه بر این در روز گذشته 20 میلیون سهم تراکتورسازی ایران به ارزش بیش از 5/4 میلیارد تومان با معاملات درون گروهی از سوی سهامدار عمده روبه رو بود. در نماد معاملاتی اعتباری توسعه نیز امروز 5/16 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده دست به دست شد.