آرشیو شنبه ۲ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۶۷
حوادث
۱۷

آتش سوزی در بنای تاریخی همدان

گروه حوادث /منحصربه فردترین میدان تاریخی ایران که شش خیابان به آن منتهی می شود، پیش از ظهر پنجشنبه طعمه حریق شد.در این آتش سوزی که در میدان تاریخی امام(ره) در همدان و در مجاورت خیابان بوعلی و سرپل یخچال رخ داد بخش زیادی از دو طبقه تاریخی این میدان در آتش سوخت و حتی بخشی از سقف های تاریخی مغازه های قرار گرفته در اطراف میدان، نیزفرو ریختند.

حسین زندی - فعال میراث فرهنگی همدان به ایسنا گفت: تاکنون علت حادثه را پوسیدگی سیستم برق رسانی اعلام کرده اند، اما به گفته مسئولان، تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

وی با اشاره به کند بودن روند امدادرسانی به این بخش تاریخی همدان اظهار کرد: در این منطقه سیستم آبرسانی برای اطفای حریق شهری وجود ندارد. پیش از این نیز با رخ دادن اتفاقات مشابه، دچار این مشکل بوده ایم. از سوی دیگر به دلیل اینکه شهرداری، کوچه های اطراف این میدان را برای درآمدزایی به پارکینگ تبدیل کرده است، به همین دلیل ماشین آتش نشانی نیم ساعت دیرتر توانست به مکان آتش سوزی برسد.او در ادامه با اشاره به طرح پیاده راه کردن خیابان بوعلی سینا توسط شهرداری همدان افزود: این کار در شرایطی برای این منطقه مناسب است که سیستم آبرسانی و اطفای حریق برای این بخش از همدان که به قول مدیریت شهری یکی از قطب های گردشگری شهر نیز هست، در نظر گرفته شود.گفتنی است میدان مرکزی همدان میدان بزرگی است که امروزه با نام میدان امام خمینی(ره) همدان معروف است. طرح و نقشه این میدان توسط مهندس معمار آلمانی «کارل فریش» تهیه و اجرا شده است. با وجود قدمت حدود یک قرن، این میدان هنوز موقعیت ارتباطی خود را با خیابان ها و بازار همدان حفظ کرده است.طراحی و اصول خیابان کشی یا انشعاب خیابان ها از این میدان دایره شکل، به نحوی است که هر چه شهر گسترده تر می شود، باز غیرمستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی شهر است. این اثر در تاریخ 22 تیر 1379 با شماره ثبت 2712 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.