آرشیو پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۹۵
اقتصاد
۴

5 صفحه ایراد هوشمندانه در قراردادهای جدید نفتی

معاون سابق وزیر نفت با اعلام این که پس از مطالعه قراردادهای جدید نفتی پنج صفحه ایراد اساسی و محتوایی که عمدی و هوشمندانه در متن قرارداد گنجانده شده بود، پیدا و اعلام کردیم، گفت: اکنون وزارت نفت به یک شرکت انگلیسی ماموریت داده پیوست قرارداد را تهیه کند.

به گزارش تسنیم، اصغر ابراهیمی اصل معاون سابق وزیر نفت در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو افزود: وزارت نفت با هدف جلب سرمایه گذاری و انتقال فناوری حدود دو سال با به کارگیری 20 مشاور خارجی و تعداد زیادی از مشاوران و کارشناسان داخلی متن قراردادی را با عنوان آی پی سی تهیه کرد و برای اجرای آن از هیات دولت در 8 مهر 94 مصوبه گرفت که چارچوب این قراردادها را به طور کل در 13 صفحه تائید کرده بود.

اصغر ابراهیمی اصل خاطرنشان کرد: تا این مرحله اصل قرارداد به زبان انگلیسی بود و رونمایی و به طرف های خارجی ارائه شد. وی ادامه داد: پس از مطالعه این قرارداد پنج صفحه ایراد اساسی و محتوایی که به طور عمدی و بسیار هوشمندانه و زیرکانه ای در متن قرارداد گنجانده شده بود، پیدا و اعلام کردیم. ابراهیمی ادامه داد: در این قراردادهای نفتی انتقال فناوری صورت نمی گیرد و اختیارات و اقتدار شرکت ملی نفت ایران در این قراردادها کاهش می یابد در حالی که این شرکت سومین شرکت بزرگ نفتی جهان است.

پایان بررسی قراردادهای جدید نفتی تا آخر مرداد

از سوی دیگر، رضا پدیدار عضو شورای سیاستگذاری قراردادهای نفتی با بیان این که قرارداد های نفتی نقاط ضعفی داشت که واکاوی شد، افزود: براساس برنامه ریزی وزارت نفت، حداکثر تا پایان مرداد امسال مراحل مطالعاتی و بررسی این قراردادها باید به پایان برسد. وی گفت: قرارداد های جدید نفتی با توجه به روح کلی اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی می تواند نقطه قوتی برای توسعه اقتصادی اجتماعی و صنعتی برای کشورمان باشد. پدیدار افزود: این قراردادها در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است و بررسی می شود. وی با تاکید بر این که مصالح و منافع ملی کشور را می خواهیم حفظ کنیم، ادامه داد: کارشناسان بیش از دو سال این قرارداد ها را بررسی کردند.