آرشیو پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۹۵
ورزش
۱۰
یادداشت

جوانان و هشدار کوتاه قامتی در بسکتبال

دکتر محمد رضاپور

رقابت های بسکتبال جوانان آسیا از فردا در تهران آغاز می شود.این مسابقه ها از سال 1970 هر دو سال یکبار برگزار می شود و از سال 2002 حضور تیم های ایران در این پیکارها پررنگ تر شده است.

ایران با نایب قهرمانی در این دوره و قهرمانی در سال های 2004 و 2008 از ظرفیت های موجود در گروه های سنی خبر داد بویژه در این سال ها به خاطر استعدادیابی مناسب و توجه به عامل قامت در بسکتبال، در تیم های ایران بازیکنان مستعد و بلندقامتی حضور داشتند که در سال های بعد به عنوان پشتوانه های بسکتبال شناخته شدند. جابر روزبهانی، اوشین ساهاکیان، آرن داودی، ارسلان کاظمی، محمد جمشیدی، محمد حسن زاده و... از همین دست بازیکنان بودند. یا در سال های پیشین اگر چه تیم های جوانان توفیقی در نتیجه گیری نداشتند، اما به دلیل استعدادیابی و آموزش بسکتبال شاهد پشتوانه سازی مناسبی بودیم مانند شناسایی نسل بازیکنانی همچون حامد حدادی، صمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق، مهدی کامرانی و.... در تیم کنونی جوانان ایران نیز چهره های مستعدی مانند صمدی یا خندان و... بازی می کنند که آینده خوبی دارند؛ اما آنچه این روزها نگران کننده است شنیدن حرف هایی درباره کوتاه بودن تیم است و این که تیم جوانان ایران فقط یک بازیکن 206 سانتی متری دارد. قد یکی از مهم ترین فاکتورهای استعدادیابی در بسکتبال بوده که امروزه در تیم های بسکتبال جهان مربیان سعی می کنند مهارت های فردی را به استعدادهای فیزیکی اضافه کنند.

درک بائرمن، سرمربی تیم ملی بسکتبال در رقابت های گزینشی بسکتبال المپیک تلاش کرد این ضعف بسکتبال ایران را با جابه جایی موقعیت بازیکنان رفع کند؛ اما به خاطر مشکلات استعدادیابی و آموزش در سطوح پایه بسکتبال موفق به انجام چنین برنامه ای نشد. با این حال پیام سرمربی آلمانی تیم ملی بسکتبال این بود؛ باید در بسکتبال ایران به جثه و قد بیشتر توجه کرد. این که می شنویم میانگین قدی بازیکنان جوانان ایران پایین تر از سه تیم آسیایی است ممکن است با نتیجه گیری در بازی های پیش رو به چشم نیاید، اما برای آینده بسکتبال ایران بویژه در رویارویی با تیم هایی با استانداردهای بین المللی بسکتبال این روند مناسب نیست.