آرشیو پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۹۵
صفحه آخر
۲۰
چرتکه

پس انداز اولویت است!

پس انداز امنیت مالی شما را تا حدی تامین می کند. برخی بر این باورند که ده درصد از درآمد ماهانه را باید پس انداز کرد آن هم درست زمانی که حقوق می گیری. بعضی ها با پس انداز کردن مشکل دارند چون نمی دانند باید چگونه این کار را انجام دهند اما روش های ساده ای برای عادت به پس انداز وجود دارد:

تمام مخارجتان را ثبت کنید: گام اول در پس انداز پول این است که بدانید چقدر پول خرج می کنید. برای یک ماه تمام خرج هایتان را ثبت کنید. از هله هوله گرفته تا اجاره خانه و... برای این کار می توانید خرید ها را طبقه بندی کنید مثلاخوردنی ها، پوشیدنی و...

بودجه بندی کنید: بعد از این که تصویر واضحی از مخارج در یک ماه به دست آوردید، مخارج تان را بودجه بندی کنید. خرج هایتان را محدود کنید و مطمئن شوید پول برای روز مبادایتان کنار گذاشته اید.

برای پس اندازتان برنامه ریزی کنید: تلاش کنید پس اندازتان حداقل 10 تا 15 درصد درآمد خالص تان باشد. اگر خرج هایتان اجازه نمی دهند چندان پس انداز کنید، زمان آن است که از خرج های خود بکاهید بخصوص مخارج غیرضروری.

هدف هایتان را مشخص کنید: تعیین هدف های زندگی پس انداز کرده را بسیار راحت تر می کند، هدف های کوتاه مدت و بلندمدت برای خود مشخص کنید. هدف های کوتاه مدت مانند پس انداز برای خرید ماشین، پس انداز برای سفر در تعطیلات، سرمایه گذاری بلندمدت مثل پس انداز برای بازنشستگی، پس انداز برای خرج تحصیل و دانشگاه فرزندان، پس انداز برای خرید خانه یا بازسازی خانه فعلی

اولویت هایتان را مشخص کنید: زمانی که پس انداز کردید عاقلانه است تصمیم بگیرید کدامیک از اهدافتان اولویت دارد این کار را با دقت انجام دهید.

پس اندازهای متفاوت برای هدف های گوناگون: افتتاح حساب کوتاه مدت عادی، افتتاح حساب بلندمدت که نرخ بهره بالاتری نسبت به حساب های عادی دارد. برای سرمایه گذاری های بلندمدت: خرید بیمه های عمر و سرمایه گذاری، خرید سهام و اوراق مشارکت بر رشد پس اندازتان نظارت کنید: هر ماه رشد پس اندازتان را بررسی و میزان آن را بیشتر کنید.