آرشیو پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۹۵
ماشین
۸
خودروهای کلاسیک

شورولت نوا، پیرمرد سرزنده

معید حمیدی

جام جم- تب خرید، بازسازی و نگهداری از خودروهای کلاسیک مدتی است در کشور ما شدت گرفته و البته با توجه به وجود برخی محدودیت ها ازجمله کمبود مکانیک و همچنین قطعات یدکی، این کار به عشق و علاقه ای مضاعف و البته یک جیپ پر پول نیازمند است. اما بین خودروهای کلاسیک موجود در بازار، مواردی کم هزینه و کم استهلاک نیز به چشم می خورند که اگر به دنبال یک خودروی آمریکایی باشید، شورولت نوا را به شما پیشنهاد می کنیم.

شورولت نوا محصولی از کمپانی جنرال موتورز آمریکاست که برای نخستین بار اواسط دهه 70 میلادی معرفی شد و در سال 1976 به بازار کشور ما راه پیدا کرد. این خودرو دارای تیپ های متفاوتی است که از C1 تا C6 کد بندی می شوند و از نظر امکانات و همچنین بحث های فنی با یکدیگر متفاوت هستند. شورولت نوای نسل چهارم از سال 1975 تا 1979 به بازار جهانی عرضه شد و در اواسط دهه 50 شمسی نیز روی خط تولید پارس خودرو قرار گرفت.

شورولت نوا هر چند با پیشرانه های مختلفی از چهار تا هشت سیلندر در بازار جهانی حضور داشت، اما خودروساز وطنی این محصول آمریکایی را با موتور شش سیلندر خطی 250 اینچ مکعبی (1/4 لیتر) به کشور ما عرضه کرد. شورولت نوا به دلیل ساختار بسیار ساده پیشرانه از استهلاک بسیار کمی حتی نسبت به دیگر شش سیلندرهای آمریکایی برخوردار است. این خودرو در تیپ های مختلف با سه نوع جعبه دنده سه سرعته اتوماتیک، سه سرعته دستی و چهار سرعته دستی به بازار کشور عرضه شد که نسخه C1 با بهره گیری از صندلی یک تکه و دنده بغل فرمان سه دنده بود.

همچنین C5 که بیشتر در نمونه های مدل بالایی یافت می شود، از گیربکس چهار سرعته دستی بهره می برد و البته نمونه های اتوماتیک این خودرو (مثل C6 فول) از جعبه دنده 350 اتوماتیک، مشترک با بیوک B3 و بسیاری از دیگر خودروهای آمریکایی رایج بهره می برد. همچنین شورولت نوای مدل پایین را می توان با چراغ های گرد جلو شناخت و این در حالی است که نسخه های مدل بالاجلوپنجره ای متفاوت به همراه چراغ های مستطیلی دارد. قطعات یدکی ارزانقیمت و فراوان شورولت نوا، این خودرو را به یک کلاسیک ایده آل، حتی برای استفاده درون شهری و روزمره مبدل می کند. زیرا نسخه C6 و C5 این خودرو از امکانات رفاهی همچون شیشه های برقی و کولر نیز بهره می برد.