آرشیو پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۹۵
جامعه
۱۷

بیابان های کشور سالانه 30 سانتی متر نشست می کند

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از نشست 30سانتی متری اراضی بیابانی کشور به مثابه یک زنگ خطر جدی برای محیط زیست ایران یاد کرد و گفت: نشست زمین در آینده می تواند چالش های زیر ساختی بسیاری را در کشور ایجاد کند که تهدید خطوط لوله انتقال نفت و میعانات گازی، انفجار، تهدید ریل های قطار در بیابان و راه های بین روستایی و شهری از دغدغه های اساسی است.

به گزارش مهر، خداکرم جلالی درباره علل نشست زمین افزود: کمبود منابع آبی به خالی شدن زیر سطح های اراضی بیابانی انجامیده و درنهایت گسترش بیابان ها باعث می شود تا نشست در سطح پوسته زمین صورت پذیرد که این امر آثار مخربی را در بر خواهد داشت. وی با بیان این که امیدواریم با انتقال آب به کویر از نشست بیشتر اراضی بیابانی جلوگیری کنیم، ادامه داد:برای مهار پدیده مخرب نشست اراضی بیابانی اجرای طرح های انتقال آب در کنارطرح بیابان زدایی در مناطق کویری امری اجتناب ناپذیر است همچنین می توان با کاشت گیاهان مقاوم در برابر بیابان مانند قیچ، تاغ و گون، آثار این پدیده شوم را کاهش دهیم.

جلالی با بیان این که امروز باید اعتراف کنیم که سال ها از طرح های استاندارد بیابان زدایی جهان عقب هستیم، بیان کرد: اکنون باید 125میلیون هکتار از مناطق کویری کشور در طرح آبخیز داری باشد، اما فقط 25میلیون هکتار طرح آبخیزداری انجام شده است.