آرشیو پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۹۵
جامعه
۱۷

مشکلات عظیم زیست محیطی، سهم کلانشهرها

وزیر کشورگفت: متاسفانه در شهرها و بویژه کلانشهر ها با مشکلات عظیم زیست محیطی روبه رو هستیم و این موضوع باید به عنوان یکی از اولویت های اصلی در نظر گرفته شود.

به گزارش مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 که در محل برج میلاد برگزار شد با اشاره به موضوع مشارکت مردم در حاکمیت به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب، افزود: نحوه تعامل و ارتباط با مردم یکی از موضوعات و مسائل مهمی است که باید در حوزه شهرداری ها لحاظ شود، مردم باید محور اصلی مشارکت شهرداری ها باشند و به عنوان محور اصلی کار در شهرها و روستاها مورد توجه قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص باید مسیرها، شیوه ها و دستورالعمل هایی را داشته باشیم که بتوانیم تعامل و مشارکت با مردم را آسان تر، عینی تر و واقعی تر کنیم و شهرداری ها و شوراها باید در جایگاه پاسخگویی، کاملاشفاف و مردم کاملااز زوایای تصمیم گیری ها مطلع باشند.

وزیر کشور با اشاره به ضرورت بررسی دقیق از روند و فرآیند شکل گیری شهرها عنوان کرد: نگاه ما به شهرها باید به عنوان موجودی پویا، زنده و روبه تکامل باشد و از نگاه مهندسی صرف به شهرها باید پرهیز شود. شهر به همان میزان که به کالبد نیاز دارد، به همان میزان هم به روح و معنویت شهری در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی نیاز دارد.

رحمانی فضلی با بیان این که شهر به عنوان زیستگاه و محل زندگی انسان ها باید همه جنبه های موردنیاز انسانی را در خود داشته باشد، توضیح داد: اگر نگاه ما به شهر این گونه نباشد، متاثر از مدل ها، برنامه ها و نگاه های تک بعدی به شهر خواهیم شد و آثار مترتب بر این نوع مدل ها که ما شاهد آن هستیم، یقینا ما را دچار اشکال خواهد کرد.

وزیر کشور با اشاره به بررسی روند شکل گیری شهرها و اهمیت پیوند جامعه شهری با مجموعه عواملی که آن را احاطه کرده، بیان کرد: یکی از عوامل بسیار مهم موضوع سیاستگذاری ها، قوانین و برنامه ریزی هایی است که نه تنها در امور شهری، بلکه در امور کلان کشور، شهرها از آن متاثر می شوند و با بررسی الگوی توزیع جغرافیایی و نحوه تکامل و روند شکل گیری شهرها متوجه می شویم که شهرها مستقیما متاثر از برنامه ریزی حاکم بر کل کشور هستند.