آرشیو یکشنبه ۳ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۹۷
سیاسی
۲

حفظ حقوق شهروندی با انتشار آزاد اطلاعات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای حفظ حقوق شهروندی، دستگاه ها موظف به انتشار اطلاعات شده و 80 درصد سازمان ها در این خصوص عزم خود را جزم کرده اند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی جنتی پس از نخستین نشست سراسری مسئولان روابط عمومی استانداری ها و وزارتخانه ها در جمع خبرنگاران افزود: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از سال 88 به تصویب رسید و در اواخر 92 اجرایی شد و بر اساس آن همه سازمان ها در مدت سه سال موظف به انتشار اطلاعات شدند.رئیس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تصریح کرد: با انتشار آزاد اطلاعات، رسانه ها باید صادقانه از اطلاعات استفاده کنند و از آن بهره برداری سیاسی، حزبی و جناحی نکنند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ها و وزارتخانه ها موظفند در مدت ده روز از درخواست ارائه اطلاعات از سوی درخواست کننده، اطلاعات را به وی ارائه دهند.وزیر ارشاد با بیان این که انتشار اطلاعات در سه سطح عمومی، مدیران و کارکنان انجام می شود، افزود: با این روند در دستگاه ها ساختار جدیدی ایجاد نمی شود و نیرویی استخدام نخواهد شد بلکه هر دستگاه، برخی نیروهای خود را به این بخش اختصاص می دهد. جنتی اضافه کرد: همه نهادها و سازمان های دولتی و نیمه دولتی و حتی خصوصی که به صورت عمومی اطلاعاتی تولید می کنند، مشمول این قانون شده اند.

کسی حق درخواست منبع خبر را ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: براساس ماده 4 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اگر رسانه ها خبری را منتشر کردند، بجز مقام صالح قضایی کسی حق درخواست منبع خبر را ندارد.