آرشیو سه‌شنبه ۵ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۰۰
حوادث - اخبار کشور
۱۱

سفیر ایران در ترکمنستان: 302 زندانی ایرانی در ترکمنستان به ایران منتقل می شوند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ترکمنستان گفت: به زودی 302 زندانی ایرانی در زندان های ترکمنستان به کشورمان انتقال داده می شوند.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد احمدی در کارگروه توسعه صادرات استان گلستان در گرگان افزود: از حدود 20 روز قبل و در پی برگزاری نشست بین مسئولان دو کشور هماهنگی لازم به منظور انتقال ایرانیان زندانی در ترکمنستان صورت گرفت.

احمدی با یادآوری لایحه مبادله محکومان دو کشور ایران و ترکمنستان که پس از رفت و برگشت بین دولت و مجلس کشورمان در نهایت از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شد، اضافه کرد: این لایحه شامل استرداد مجرمان سیاسی نمی شود.

سفیر ایران در ترکمنستان همچنین گفت: مشکل ویزا برای سفر تجار ایرانی به کشور ترکمنستان حل می شود هر چند برای این موضوع به زمان بیشتری نیاز است.

احمدی افزود: برای حل ویزا و سفر تجار ایرانی نباید قوانین ترکمنستان را نادیده گرفت هر چند این همسایه با ما همکاری داشته و البته اشتراک های زیادی بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به مسایل بانکی بین دو کشور اظهار داشت: موضوع انتقال ارز از ترکمنستان به ایران طی دو روز آینده بین مسئولان بانکی دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با بهره برداری از فرودگاه جدید در ترکمنستان به زودی خط هوایی در دو مسیر عشق آباد - مشهد و عشق آباد - تهران برقرار خواهد شد.

سفیر ایران در ترکمنستان با اشاره به تصویب ایجاد منطقه آزاد اینچه برون از سوی دولت و مجلس گفت: اینچه برون برخوردار از خط ریلی و جاده زمینی برای ارتباط با ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه و در مسیر جاده ابریشم می تواند ارتباط با کشور چین را نیز تسهیل کند.

هم اکنون گمرک و بازارچه مرزی اینچه برون در گلستان فعال است و ایجاد منطقه آزاد آن نیز در دست مطالعه است.