آرشیو سه‌شنبه ۵ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۹۹
ماشین
۸

موتورهای تکراری

معید حمیدی

چرا عمده محصولات کیا و هیوندای موجود در بازار کشور از پیشرانه های مشابه بهره می برند؟

اگر نیم نگاهی به بازار خودروهای کره ای (هیوندای و کیا) موجود در بازار ایران داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که عمده این محصولات از پیشرانه 4 سیلندر 2400 با نهایت توان 175 اسب بخار بهره می برند. برای مثال، هیوندای سوناتا YF، هیوندای سوناتا LF، کیا اپتیما TF، کیا اپتیما JF،، کیا اسپورتیج، هیوندای IX35 و هیوندای سانتافه/IX45 ازجمله خودروهایی هستند که با این پیشرانه به بازار ایران رسیده اند و این در حالی است که برای تمام این خودروها، گزینه های دیگری همچون 0/2 لیتری توربو یا همان 4/2 لیتری اما با قدرت بالاتر (مشهور به GDI) در بازار جهانی قابل سفارش است.

اما چرا وارد کنندگانی که نمایندگی فروش محصولات این دو برند در بازار کشور محسوب می شوند، این خودروها را با پیشرانه های متنوع به بازار ایران عرضه نمی کنند؟

این مساله رابطه مستقیمی با محاسبات اقتصادی و البته سوددهی شرکت ها دارد. شرکت واردکننده موظف است، خدمات پس از فروش ازجمله تعمیرات و تامین قطعات را به خریدار هر محصول ارائه کند، پس اگر این خودروها در بخش فنی با هم شباهت داشته باشند، هزینه دپوی قطعات در انبار کاهش پیدا می کند و خدمات فنی بهتری به مالکان ارائه خواهد شد. با توجه به محدودیت بازار کشور، اگر یک خودرو یا چند خودروی مشابه با پیشران های متنوع به بازار عرضه شوند، ممکن است قطعات یدکی فراوان برای تمام پیشرانه ها وجود نداشته باشد.

این در حالی است که با یکنواخت سازی بخش فنی خودروهای مشابه، مساله تامین قطعات وضعیت بسیار بهتری پیدا خواهد کرد. البته موضوع اینجاست که 90 درصد محصولات هیوندای کیا موجود در کشور با پیشرانه های 4/2 لیتری MPI به بازار راه پیدا کرده اند و این در حالی است که نسخه های GDI با داشتن حجم موتور، تعداد سوپاپ و تعداد سیلندر یکسان، با توجه به فناوری پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندرها و حذف ریل سوخت، راندمان بهتر، قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری را به شما ارائه می کنند. در حال حاضر، نسل جدید کیا سورنتو و برخی سانتافه های جدید با این نوع پیشرانه روانه بازار می شوند که البته تجربه نشان داده است، موتورهای GDI سازگاری بهتری با کیفیت سوخت ایران دارند.