آرشیو چهارشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۰۱
شهرستان ها
۷

متصرف زمین های ملی در گلستان به غرس 200 نهال محکوم شد

مستشاران شعبه اول دادگاه تجدیدنظر گلستان یک متهم را که اقدام به تصرف زمین های ملی در حوزه شهرستان گالیکش از توابع این استان کرده بود، به غرس 200 اصله نهال محکوم کردند.

طبق این حکم این فرد که اقدام به تصرف 2 هزار و 300 متر مربع از زمین های ملی کرده بود، باید در اسفندماه امسال با همکاری اداره محیط زیست شهرستان گالیکش 200 نهال را در محدوده ای که تصرف کرده و نیز در زمین مخروبه مجاور آن مطابق نظریه کارشناسان جنگلی غرس کند. در حکم اولیه دادگاه گالیکش این فرد علاوه بر رفع تصرف زمین به گذراندن یک سال حبس محکوم شده بود ولی با حکم جدید مجازات حبس متهم به مدت سه سال در حالت تعلیق درآمد.

مستشاران شعبه اول دادگاه تجدیدنظر گلستان برای صدور این حکم از ظرفیت قانون مجازات اسلامی در راستای توسعه فرهنگ عمومی و ترویج اقدامات طبیعت دوستانه به جای تحمل حبس استفاده کردند.

مجازات جایگزین حبس در قانون جدید جایگاه ویژه ای دارد و دستگاه قضایی تلاش می کند که اینگونه مجازات های جایگزین را برای جرایم فاقد شاکی خصوصی و یا افراد بدون سابقه کیفری اعمال کند.

هادی هاشمیان رئیس دادگستری کل استان چندی پیش گفته بود که جایگزینی این اقدامات به جای حبس در دستور کار محاکم قضایی است و کاهش جمعیت کیفری زندان های استان گلستان باید به طور جدی در دستور کار قضات قرار گیرد.