آرشیو چهارشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۶۰۰
ورزش
۱۸
یادداشت

معنی اقتصاد فوتبال را نمی دانیم

رئال مادرید در سفر به آمریکا 3 دیدار تدارکاتی برگزار می کند. اردوی این تیم در کشور آمریکا برای باشگاه رئال کاملارایگان است. در کنار آن، به ازای هر بازی این تیم در این اردو مبلغ 15 میلیارد تومان به حساب باشگاه واریز خواهد شد.

این تیم در فصل قبل اروپا از راه فروش بلیت های مجموعه ای (لیگ، حذفی، اروپا) یا بلیت موردی برای هر بازی، تبلیغات محیطی، حق پخش تلویزیونی لالیگا و لیگ قهرمانان، فروش پیراهن و اقلام برند باشگاه و همین طور بازدید توریست ها از ورزشگاه خالی سانتیاگو، پاداش هر بازی در لیگ قهرمانان، ترانسفر بازیکن و...درآمدی گزاف داشت که بعد از حذف مخارج به چیزی حدود 700 میلیارد تومان سود خالص رسید.

اینها به باشگاه اجازه نفس کشیدن می دهد. باشگاه ها با استفاده از همه این ابزارها حق حیات پیدا می کنند. اما این وضعیت در کشور ما چگونه است؟ روز دوشنبه وقتی لیگ برتر آغاز شد متوجه شدیم دوستانمان نمی دانند اقتصاد فوتبال یعنی چه! برنامه لیگ را داده اند، قرعه کشی کرده اند، مراسم بهترین های فصل قبل را هم برگزار کرده اند، آن وقت هنوز نمی دانند چه شرکتی باید به لیگ ما (و به فدراسیون فوتبال ما) پول بدهد. ورزشگاه ها بدون حتی یک تابلوی تبلیغاتی میزبان هفته اول بودند تا مشخص شود برنامه ریزی در این فوتبال، یک شوخی خنده دار است.

مدیران لیگ و فدراسیون فوتبال می دانستند قرارداد شرکت قبلی (که 160 میلیارد بود و بیشتر از 30 میلیارد هم نداد) دو ساله است و این شرکت به دنبال تمدید قرارداد نیست. چگونه برنامه ای برای انتخاب کارگزار جدید تبلیغات فوتبال ایران نریختند؟