آرشیو یکشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۷۳
اجتماعی
۴

صدور دیپلم به داشتن گواهینامه مهارت فنی، مشروط شد

معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت: همه دانش آموزان پایه دهم نظام متوسطه و همچنین دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی در رشته های تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی موظف شدند یک مهارت 240 ساعته فنی حرفه ای را فرا بگیرند و گواهینامه مهارتی دریافت کنند که الزام گرفتن دیپلمشان همین گواهینامه مهارتی است.

علی زرافشان با اشاره به اینکه این تصمیم بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین گرفته شده است به خبرنگار «ایران»گفت: بنا بر مصوباتی که در آموزش و پرورش داشتیم دانش آموزان باید یک حرفه و فنی را یاد بگیرند. این هم بدان علت است که سالانه 12 هزار نفر از دانش آموزان شاخه نظری در دوره پیش دانشگاهی ثبت نام نمی کنند و آنها بیشتر وارد بازار کار می شوند. بر اساس بررسی هایی که وزارت آموزش و پرورش داشته است این افراد بیشتر به مشاغلی روی می آورند که کاذب هستند.

او با تاکید بر اینکه بیشتر فارغ التحصیلان دوره دیپلم که وارد بازار کار می شوند، پسر هستند تاکید کرد: بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش به سازمان فنی و حرفه ای پیشنهاد داد تا مهارت هایی را به دانش آموزان یاد دهند که بازار کار برایش وجود داشته باشد. ما یک فهرست مهارتی را تهیه کردیم که دانش آموزان در انتخاب آن آزاد هستند. همچنین با اقداماتی که بین سازمان فنی و حرفه ای و وزارت کار در حال انجام است درصدد هستیم که آموزش و مهارت را به سن دبستان برسانیم و دانش آموزان و متقاضیان بالای 12 سال را که قابلیت فراگیری آموزش های مهارتی دارند، آموزش بدهیم.به گفته زرافشان امسال دو میلیون دانش آموز در مدارس خودشان یا مدارس فنی و حرفه ای می توانند از این آموزش ها بهرمند شوند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان می توانند در سه ماه تابستان آموزش ببینند، اظهار داشت: تمامی دانش آموزان می توانند در تابستان و یا در طول هفته بعد از اتمام کلاس های درسی همچنین در روزهای 5 شنبه و جمعه به مدارس خود و یا فنی و حرفه ای مراجعه کنند و آموزش لازم را بگیرند. علاوه بر آن در نظر داریم تا فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیلات به کارگاه های فنی و حرفه ای مراجعه و مهارت های لازم را در صنایع مختلف برای ورود بهتر به بازار کار کسب کنند.