آرشیو سه‌شنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۳۵۸۹
سیاست
۳

از علت اصلی پیدایش تخلفات بگوید

فیاض زاهد (فعال سیاسی و استاد دانشگاه)

رییس جمهور امشب به صورت زنده از رسانه ملی با مردم سخن خواهد گفت. بی تردید در زمان اندکی که برای ایشان وجود دارد، حسن روحانی باید به سه محور اصلی بپردازد. اول اینکه آقای رییس جمهور باید توضیح روشنی از علل ایجاد بحران اقتصادی در کشور ارایه کند که بی شک ناشی از دو مساله است.

مدیریت ناکارآمد دولت قبلی و فقدان یک تحلیل مناسب از شرایط بین المللی و در نتیجه به گرو گذاشتن کشور در یک بحران بین المللی طولانی که آنچنان آثار سهمگینی به همراه داشت که هنوز هم با وجود تحقق برجام از پیکره جامعه رخت برنبسته است.

دوم اینکه آقای رییس جمهور باید درمورد عدم تحقق برخی از وعده هایش در حوزه اجتماعی و سیاسی و مدنی با مردم با صداقت سخن بگوید. سوم اینکه بهتر است رییس جمهور در مورد فیش های حقوقی از موضع انفعالی خارج شده و از موضع ابتکار عمل توضیح دهد که علت پیدایش چنین تخلفاتی از کجا بوده و ریشه اصلی آن کجاست و در این مورد با عوام فریبی مقابله کند. به این معنا که نمی شود مانند حکومت های سوسیالیستی یک خط تساوی گرایانه بین تمام توانایی های مدیریتی و اداره کشور کشید و تن به غوغاسالاری و هیاهو داد. حسن روحانی باید بی پرده به مردم بگوید که واقعا جاهایی لازم است که به برخی از مدیران با توجه به توانایی ها و کارآمدی شان پرداخت های بالایی صورت بگیرد.

اما در نظام رانتی و آلوده به مناسبات قدرت افکار عمومی باور نمی کند که اگر مدیری حقوق بالایی دارد در واقع شایسته چنین حقوقی است. با این حال بهتر است که آقای روحانی در مورد اصلاح قوانین توضیح کاملی ارایه دهد و نشان دهد که از این فرصت برای شفاف سازی بیشتر مالی و مناسبات اقتصادی کشور استفاده خواهد کرد و استفاده از چنین فرصت طلایی را تبدیل به یک پاتک علیه طراحان این سناریو کند.