آرشیو سه‌شنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۶۰۴
صفحه اول
۱

پاپ فرانسیس: اسلام با خشونت یکی نیست

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان در راه برگشت از سفر پنج روزه اش از لهستان به رم به خبرنگاران گفت: فکر می کنم درست نیست اسلام را با خشونت یکی بدانیم. این کار نه درست است و نه واقعیت دارد. این اظهارات پاپ فرانسیس در پاسخ به سوال مطرح شده درباره قتل کشیش 85 ساله فرانسوی به دست مهاجمانی مطرح شد که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.

رهبر کاتولیک های جهان گفت: فکر می کنم در تمامی ادیان همیشه یک گروه کوچک بنیادگرا وجود دارد. ما نیز از این گروه ها داشتیم به طور مثال گروه «کاتولیسیزم».

وی افزود: دوست ندارم درباره خشونت اسلامی صحبت کنم، زیرا هر روز که روزنامه ها را می خوانم شاهد خشونت در ایتالیا هستم. یکی همسرش را می کشد یکی دیگر مادرزنش را!‍ همه آنها کاتولیک هستند. اگر درباره خشونت اسلامی صحبت کنم، باید در مورد خشونت کاتولیک نیز حرف بزنم. همه مسلمانان خشن یا طرفدار خشونت نیستند.

پاپ فرانسیس ادامه داد: موارد مختلف تروریسم وجود دارد. می دانم که گفتن این مساله خطرناک است، اما تروریسم هنگامی به وجود می آید که هیچ گزینه دیگری وجود ندارد و پول، خدا می شود و به جای افراد در مرکز اقتصاد جهان قرار می گیرد. این نخستین شکل تروریسم است. یک تروریسم اولیه علیه تمامی بشریت وجود دارد.

وی گفت: نبود فرصت های اقتصادی برای جوانان در اروپا نیز علت تروریسم است. از خودم می پرسم که چه تعداد از جوانان اروپایی از آرزوهای خود عقب مانده اند و کار ندارند و به همین سبب به مواد مخدر، مشروبات الکلی یا گروه هایی همچون داعش روی می آورند.