آرشیو چهارشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۰۶
اخبار کشور
۳

آغاز چهارمین سال دولت با 2 چالش رکود تورمی و رشد نقدینگی

یک روزنامه اصلاح طلب در پایان سومین سال دولت یازدهم نوشت «در حالی که نقدینگی در سال 94 بیش از 234 هزار میلیارد افزایش یافت، رکود تورمی و رشد نقدینگی، 2 چالش اقتصادی دولت یازدهم است.»

روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی خاطرنشان کرد: رکود تورمی و رشد نقدینگی دو چالش اساسی این روزهای اقتصاد است. کارشناسان اقتصادی سال هاست درباره کنترل حجم نقدینگی و عواقب رشد آن هشدار داده اند، اما گزارش اخیر بانک مرکزی از بی اعتنایی به توصیه های صاحب نظران و رشد 30 درصدی نقدینگی در سال 94 حکایت دارد؛ به طوری که براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، سال گذشته حجم نقدینگی کشور با افزایش 234 هزار و 910 میلیارد تومانی از 782 هزار و 380 میلیارد به هزار هزار میلیارد تومان رسیده است. دلایل مختلفی در تحلیل علل رشد چشمگیر نقدینگی طی سال های گذشته تاکنون عنوان می شود اما اتخاذ برخی سیاست های غیرکارشناسی و شتاب زده بانک مرکزی، عمده ترین دلیلی است که بسیاری از صاحب نظران نیز بر آن اتفاق نظر دارند.

آلبرت بغازیان کارشناس اقتصادی در گفت وگو با «وقایع اتفاقیه» توضیح می دهد: افزایش حجم نقدینگی به تنهایی موضوع خطرناکی برای اقتصاد نیست اما ناتوانی در هدایت درست نقدینگی به سمت بخش های مولد اقتصادی است که موجب بروز مشکلات متعدد اقتصادی شده است. حجم نقدینگی در حالی افزایش پیدا کرده که در چند سال اخیر هیچ گونه رشد اقتصادی را در کشور شاهد نبوده ایم.

این روزنامه در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل عملکرد ناموفق بازار سرمایه در کشور و نیز تشدید رکود در بخش تولید طی سال های گذشته تاکنون نقدینگی سرگردان به سمت بازارهایی چون مسکن، طلا، سکه و ارز پیش رفته که این اتفاق خود سرمنشا بروز مشکلات متعدد دیگری در اقتصاد بوده است. همه این اتفاق ها مانند قطعه های پازل در کنار یکدیگر موجب شد اقتصاد در سال 94 بالاترین حجم نقدینگی را تجربه کند.