آرشیو چهارشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۶۴۶
سیاست
۱۹

امراللهی: در طراحی رآکتور اراک اشتباه کرده بودیم

جماران: رضا امرالهی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، مهم ترین دستاورد برجام را رفع ایران هراسی دانست و گفت: ممکن است بگویید که چرا این برجام به خوبی انجام نشد؟ جواب این است که برجام فی نفسه خوب است و زحماتی که آقای ظریف و تیم همراهشان در این رابطه کشیده اند بسیار ستودنی است؛ اما اینکه چرا به آن کیفیتی که باید، تا به امروز اجرا نشده است به این دلیل است که یک مقدار منطق زور در دنیا حاکم است.

او افزود: باید یک مقدار صبرمان را بالاببریم؛ ما سی وچند سال است که با آمریکا دعوا داریم، نمی شود که یک ساله همه اختلافاتمان را پاک کنیم، حداقل چند سال صبر کنیم ببینیم نتیجه این توافق به کجا می رسد، عجله نداشته باشیم. برجام در سازمان ملل و شورای امنیت تصویب شده است؛ بنابراین این گونه نیست که آمریکا بتواند به راحتی آن را به هم بزند. ممکن است در آن کارشکنی کند و در مقاطعی این قرارداد به حالت تعلیق درآید، اما در اصل آن، به این راحتی نمی توان دست ببرد. از طرف ما نیز همین گونه است. ما به راحتی نمی توانیم برجام را به هم بزنیم.

او درباره رآکتور اراک نیز گفت: عده ای در داخل مدام این جمله را تکرار می کنند که برجام باعث شد در رآکتور اراک سیمان ریخته شود و آن را به عنوان یک ناسزای سیاسی مستمسک حمله به دولت قرار می دهند. بنده یکی از کسانی بودم که به دنبال ساخت رآکتور در اراک بودم، اما نه این رآکتوری که ساخته ایم. واقعیت این است که ما در ساخت تاسیسات هسته ای، جاهایی هم اشتباه کرده ایم و باید اشتباهمان را بپذیریم؛ مشکل رآکتور اراک این بود که اندازه آن غیرکارشناسی و طراحی آن بیش از حد بزرگ بود. به همین دلیل غربی ها به ما فشار آوردند و ما مجبور شدیم کارایی آن را تغییر دهیم. در حقیقت این اشتباه خودمان در طراحی بود که باعث شد این اتفاق بیفتد.