آرشیو چهارشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۷۶
اجتماعی
۴

تخریب شبانه بافت تاریخی میبد در غیبت ماموران یگان حفاظت

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی از اشد مجازات برای مخربان بافت تاریخی میبد خبر داد وگفت: «بخش های تخریب شده براساس مستندات موجود باید بازسازی شود.»

بخشی از بافت ارزشمند میبد درحالی تخریب شد که سازمان میراث فرهنگی پرونده ثبت جهانی این شهر بعد از یزد را در دستور کار خود قرار داده بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و به گفته طالبیان درحال حاضر پیگیری های حقوقی سازمان میراث فرهنگی پس از توقف تخریب ها ادامه دارد.

او گفت: پس از مذاکره هیات اعزامی میراث فرهنگی با دادستان، فرماندار و شهردار شهرستان میبد، بر مجازات عاملین و مسببان تخریب و بازسازی عین به عین محوطه خانقاه محله تاکید شد.

«غلامرضا میثاقیان» مدیر کل دفتر حفظ واحیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی به همراه مدیرکل دفتر پایگاه های جهانی و کارشناس معاونت حقوقی نیز پس از بازدید و مذاکره با مسئولان شهر میبد گفت: تخریب بناهای تاریخی مجموعه شیخ محمد خانقاه و بخشی از بافت تاریخی اطراف آن در روز عید سعید فطر آغاز شده بود که با واکنش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد، یگان حفاظت و پایگاه جهانی میبد متوقف شد.

به گفته وی، با وجود طرح شکوائیه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مراجع قضایی عملیات تخریب متاسفانه در روزهای تعطیل جمعه و شنبه نهم مردادماه مجددا آغاز شد.

میثاقیان افزود: باوجود حضور همکاران یگان حفاظت در محل و تنظیم صورتجلسه توقف عملیات، تخریب کنندگان به صورت شبانه مجددا تخریب بافت را آغاز کردند و متاسفانه نخستین دستور توقف عملیات تخریب روز یکشنبه 10/5/95 و پس از پایان عملیات تخریب از سوی مرجع قضایی صادر شده است. اوگفت: «بافت تاریخی میبد از معدود بافت های تاریخی کشور است که احداث بخش عمده ای از بناهای آن به دوران آل مظفر می رسد. و این به معنی آن است که بیش از هفت قرن در این شهر تداوم حیات بافتی تاریخی را شاهد بوده ایم، که امری بسیار نادر در تاریخ تمدن به شمار می آید.»