آرشیو چهارشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۷۶
اجتماعی
۴

در 4 ماه اول امسال به ثبت رسید

درآمد گردشگری ایران ساعتی یک میلیون دلار

آمارها نشان می دهد از ابتدای سال 95 تاکنون 2 میلیارد و 850 میلیون دلار ارز از ورود گردشگران خارجی به کشور به دست آمده است. «ولی الله افخمی» رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: «با این حساب، به دوسوم از اهداف برنامه رسیده ایم، چرا که قرار بود در این مدت درآمد ارزی حاصل از گردشگری بیش از 4 میلیارد دلار باشد.»

به گزارش ایسنا، او که در هم اندیشی جامعه تورگردانان بخش خصوصی و دولتی سخن می گفت، آمار درآمد ارزی حاصل از گردشگری در چهار ماه نخست امسال را 85/2 میلیارد دلار اعلام کرد که این رقم گویای درآمد متوسط روزانه 23 میلیون دلار برای گردشگری کشورمان است.

به گفته افخمی توقع بر این است که تورگردان ها از موقعیت پیش آمده برای کشور بهره برداری مطلوب تر و برنامه ریزی بهتر داشته باشند. به عنوان نمونه هفته گذشته سفری به آستاراخان داشتم که با توجه به درخواست تجار ایرانی، دو پرواز در هفته به این مقصد برقرار شده است. اما این پروازها با کمبود مسافر مواجه است. یکی از تورگردان ها که در آن سفر همراه ما بود برای جذب گردشگر از این مقصد اعلام آمادگی کرد. علاوه بر این می توان از این پرواز به عنوان کانکشن روسیه و عمان برای جذب گردشگران روس به ایران استفاده کرد. در حالی که اگر برنامه ریزی درستی صورت نگیرد، ممکن است یک خط هوایی را که قابلیت درآمدزایی برای کشور دارد از دست بدهیم.

«افخمی» با اشاره به خواسته تورگردانان کشور برای اعمال معافیت مالیاتی در واردات خودروهای گردشگری گفت: محدودیتی برای ورود این خودروها به کشور نداریم، اما گاهی تقاضا برای معافیت مالیاتی است که این امکانپذیر نیست. طبق قوانین هر کالایی که به کشور وارد می شود، باید حقوق ورودیه آن پرداخت شود.