آرشیو چهارشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۷۶
ایران زمین
۱۹
عمرانی

آب شیرین کن 100 هزار مترمکعبی در بندرعباس ساخته می شود

کلثوم سلطانی

بندرعباس - / مطالعات مهندسی طرح آب شیرین کن صد هزار متر مکعبی بندرعباس به عنوان یکی از منابع آبی پایدار به پایان رسید. این طرح مجوز زیست محیطی را دریافت کرده و تحت نظارت سازمان محیط زیست هرمزگان ساخته خواهد شد که پیش بینی می شود در 3 ماه آینده با تامین مالی، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

«امین قصمی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در این خصوص اظهارداشت: ساخت این آب شیرین کن با توجه به چالش کم آبی موجود، از اولویت های آبفای استان است که نیاز اعتباری این طرح بیش از 800 میلیارد تومان است. مطابق برنامه طی دو سال آینده (سال 97)، فاز اول این طرح با ظرفیت 50 هزار متر مکعب به بهره برداری خواهد رسید. تلاش می شود فاز نخست این طرح با ظرفیتی برابر 20 هزار متر مکعب، زودتر از موعد وارد مدار بهره برداری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: هم اکنون 10 شهر بندرعباس، خمیر، سیریک، رویدر، بستک، جناح، روستای طولا، گروک، سردشت و گوهران در وضعیت بحرانی آب قرار دارند. همچنین 6 شهر بیکا، زیارتعلی، چارک، تخت، قلعه قاضی و هشتبندی نیز در آستانه بحران است که برای جبران این کمبود در هر یک از شهرهای استان طرح هایی در دست اجراست. سایر شهرها و جزایر استان از وضعیت مطلوب منابع آبی برخوردار است. قصمی نیاز آبی استان را مجموعا 4 هزار و 100 لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: به دلیل استمرار خشکسالی سال های گذشته و در نتیجه کاهش شدید منابع تامین آب زیرزمینی و سطحی در شهرهای استان، میزان تولید ممکن به 3 هزار و 200 لیتر بر ثانیه کاهش یافته و در نتیجه منابع تامین آب شهرها را با کمبود آب 900 لیتر بر ثانیه مواجه کرده است. مرمت و بازسازی تصفیه خانه آب، ساخت و مرمت مخازن ذخیره آب شرب، انتقال آب به شمال شهر، آبرسانی به نواحی شمال شرقی، ساخت ایستگاه پمپاژ، اصلاح و بازسازی شبکه آب به طول 80 کیلومتر، حفر و تجهیز و کف شکنی چاه های آب از جمله اقدام ها در راستای مقابله با بحران آب بندرعباس است.