آرشیو شنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۷۸
صفحه آخر
۲۴
گزارش خبری

شب پاسداشت «فرهنگ و معماری یزد» برگزار شد

خرد مردم کویر

پریسا احدیان

عصر چهارشنبه، 13 مرداد، دویست و پنجاه و سومین شب بخارا در کانون زبان فارسی، با عنوان شب «فرهنگ و معماری یزد» برگزار شد.

نخستین سخنران این شب، «علیرضا قهاری»؛ رئیس انجمن مفاخر معماری ایران بود. سپس، دیگر سخنران این نشست، «سامان کارگر»، از تاریخچه و روند شکل گیری و تکامل و تغییرات یزد پریروز و دیروز و امروز و سیمای کالبدی یزد فردا، سخن به میان آورد. «همایون صادقی» هم، درباره معماری صنعتی در شهر یزد سخن گفت.

در بخشی دیگر، «محمدعلی مرادی» با عنوان خرد کویر و کنش مردم یزد، صحبت کرد و در بخشی از سخنانش گفت: پرسش از کنش و رفتار مردم یزد بیش از هر چیز در بسترهای کویری این ناحیه است که می تواند معنا گیرد از این رو است که باید پرسید؛ تحت چه شرایطی امکان خرد کویری ممکن می شود؟! خرد کویری واجد چه ویژگی خاص و تکینه و فردیت تاریخی است. وی اضافه کرد: برای فهم این خرد باید زمینه های نظری این خرد را بیان کرد که در چه تمایز با خردی است که خود را در مقابل طبیعت قرار می دهد. این خرد می کوشد تا در این تقابل، طبیعت را زیر سلطه خود بکشد.

دیگر سخنران این مجلس، «حسین مسرت»؛ مدیر کتابخانه وزیری یزد از پژوهش های ایرج افشار درخصوص یزد یاد کرد و به معرفی این آثار پرداخت. وی گفت: عشق و علاقه ای که استاد ایرج افشار به زادگاه پدری اش داشت تا واپسین دم زندگانی درجانش شعله می کشید. هر ساله و در گذر سفرهایی که به جنوب و شرق ایران داشت، از یزد می گذشت و چند روزی را در این دیار می ماند. ایرج افشاردر این سفرها سه بار (16 فروردین 1338، 8 مرداد 1342 و 5 فروردین 1352) همراه میهمانان خود از کتابخانه بزرگ وزیری یزد بازدید کرده است. شور و شوق به شهر یزد در تک تک پژوهش های برجای مانده از استاد افشار دیده می شود. او در ادامه خاطرنشان ساخت: نخستین اثر تالیفی وی درباره یزد دوره جامع و ارزشمند «یادگارهای یزد» است که در دو جلد وسه دفتر فراهم شده و حاصل سفرهای دهگانه او در سال های مختلف به این شهر باستانی است و اگر نبود این دلبستگی شاید این کار به سرانجامی اینچنین شکوهمند نمی رسید. «واژه نامه یزدی» و «یزدنامه» دیگر آثار ایشان درباره یزد است.