آرشیو شنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۶۰۷
دانش
۷

ابرها راهی قطب های زمین می شوند

دردسر تازه گرمایش جهانی

مهدی پیرگزی
منبع: نیچر و www. kqed. org

گرمایش زمین از تصورات رایج بر زندگی انسان ها و هر آنچه در این سیاره روی می دهد فراتر و تاثیرگذارتر است. نتایج نگران کننده یک تحقیق نشان می دهد ابرهای سراسر زمین به طرز عجیبی تحت تاثیر فرآیند گرمایش زمین قرار گرفته اند. دانشمندان با استفاده از بررسی های ماهواره ای و زیر نظر قرار دادن دقیق الگوی رفتاری ابرها در دودهه گذشته به نتایجی دست یافته اند که حالابر نگرانی های ناشی از تداوم گرمایش زمین دامن زده است.

بر این اساس مشخص شده ابرهای شناور در عرض های جغرافیایی میانی زمین در دوره حدودا 20 ساله ای که این مطالعه در دست انجام بوده، به سمت قطب های زمین متمایل شده اند. همزمان با این فرآیند نگران کننده، مناطق خشک تحت حاره ای گسترش یافته و مرتفع ترین ابرهای زمین نیز راهی ارتفاعات بیشتری شده اند.

دانشمندان انستیتو اقیانوس شناسی «اسکریپس» کالیفرنیا در توصیف یافته های اخیرشان می گویند، اگرچه این دسته از تغییرات براساس اکثر مدلسازی های جوی مربوط به تغییرات جوی قابل پیش بینی بوده است، اما همین مدلسازی ها هم درخصوص بسیاری از موارد مرتبط با ابرها چیزهای دیگری را نشان می دهند. این دانشمندان به این باور رایج اشاره می کنند که تغییرات جوی نتایجی در پی خواهد داشت که در آینده شاهد آن خواهیم بود. اما واقعیت این است که این نتایج همین حالانیز قابل لمس است. این دانشمندان سال 2009 متوجه شدند ابرهای موجود در عرض های جغرافیایی میانی زمین در قیاس با ابرهایی در همین مختصات مربوط به سال 1983 کاهش چشمگیری یافته است.

همواره حدود 70 درصد زمین، از ابر پوشیده شده است. از آن گذشته بررسی دقیق رفتار این ساختارهای همواره در حال تغییر برای دانشمندان کار آسانی نیست. به طور کلی ابرها برخلاف آنچه در ظاهر به نظر می رسد، پدیده های ساده ای نیستند. دانشمندان برای درک هرچه بهتر آنها چاره ای ندارند جز این که رفتار ریزقطرات آب را به همراه توده عظیم ابرها که تا صدها کیلومتر بزرگی دارند مورد مطالعه دقیق قرار دهند.

دانشمندان انستیتو اقیانوس شناسی اسکریپس به بررسی دقیق دو عامل گرمایش ناشی از اقدامات انسانی و فعالیت های آتشفشانی طی دو دهه گذشته پرداخته و اثرگذاری آن بر تغییر رفتار ابرهای زمین را مورد مطالعه قرار داده اند. حالاآنها امیدوارند با ادامه این مطالعات، نقطه نظرات دقیق تری را درباره تاثیرگذاری گرمایش زمین بر رفتار ابرها ارائه کنند.