آرشیو یکشنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۰۹
اقتصادی
۴

استاد دانشگاه تهران: دولت یازدهم راهکار اجرایی برای بخش مسکن ارائه نکرده است

استاد دانشگاه تهران گفت: متاسفانه دولت راهکار عملی، منطقی و اجرایی برای بخش مسکن ارائه نکرده است.

ستاریان در گفت وگو با فارس با اشاره به رکود اقتصادی در کشور اضافه کرد: طولانی شدن رکود در بخش مسکن موجب فرار سرمایه و کاهش عرضه در بخش مسکن خواهد شد.

ستاریان در پاسخ به این سوال که آیا طولانی شدن رکود برای بخش مسکن خطرناک نخواهد بود؟ تصریح کرد: طولانی شدن رکود در بخش مسکن بسیار خطرناک است چرا که علاوه بر کاهش عرضه مسکن موجب افزایش جهشی قیمت مسکن در دوره ای که بخش مسکن وارد رونق شود خواهد شد.

وی تاکید کرد: اینکه گفته می شود بخش مسکن در دوره پیش رونق قرار دارد چندان صحت ندارد.

در همین حال یک عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ایران هم اعتقاد دارد که با توجه به وضعیت کنونی ساختمان سازی در کشور، سرمایه گذاری در مسکن و پروژه های مسکونی به پایان راه خود رسیده است و دیگر شاهد رونق گذشته این بخش نخواهیم بود.

مجید ولدان در گفت وگو با فارس و ایسنا افزود: وضعیت هر کالایی را میزان عرضه و تقاضای آن در بازار تعیین می کند. امروز میزان عرضه ساختمان در بازار بسیار بیشتر از تقاضا است و رفع این مشکل نیازمند سرمایه های عظیمی خواهد بود.

وی تصریح کرد: به اعتقاد اکثر صاحب نظران اقتصادی امروز برای بازگرداندن رونق به بازار مسکن نیازمند تزریق حداقل 50 هزار میلیارد تومان سرمایه هستیم تا افراد توان خرید واحدهای موجود را پیدا کرده و ساختمان سازی باز رونق بگیرد. هیچ بانکی چنین سرمایه ای را نمی تواند تامین و تزریق کند.

ولدان اعتقاد دارد اگرچه پیش بینی تسهیلات بانکی 120 تا 160 میلیون تومانی در تهران و سایر کلان شهرها برای خرید مسکن، اقدام خوبی است اما بالابودن اقساط این تسهیلات، دامنه برخورداری افراد را بسیار کم خواهد کرد.